Karin Yrvin (A): Hva gjør statsråden for å sikre at det er kunnskap om psykisk helse blant lærere og elever i skolen?
Begrunnelse
Skolen er sammen med familien og barnehagen den viktigste arenaen der barn utvikler seg. Ifølge Folkehelseinstituttet er det i dag 15 til 20 prosent barn og unge i Norge som sliter psykisk. Skolemiljøet har stor betydning for elevenes trivsel og læringsresultater, men også hva barn lærer om psykisk helse i skolen er viktig.
Psykiske lidelser er forbundet med stigma og tabu. En av hovedgrunnene til dette er mangel på kunnskap som igjen fører til frykt for det ukjente. Ungdomsårene kan være en tøff tid for mange og derfor er det viktig at ungdommer har kunnskap om psykisk helse slik at man vet hvor og når en skal oppsøke hjelp.
Økt kunnskap vil også føre til at ungdommer i større grad vil kunne bruke sine nettverk til å snakke om og være åpne rundt sin psykiske helse, noe som vil kunne virke forebyggende og hindre at mindre psykiske helseproblemer utvikles til lidelser. Kunnskap gjennom gode læreplaner kan bidra til å fremme god psykisk helse.