Frank Bakke-Jensen (H): Forvaltningsmessig står lovsaker, budsjettsaker, meldinger og lignende i en annen stilling enn saker med konkret berørte private parter. Det vises til begrunnelse under.
Mener statsråden at det er i tråd med god forvaltningsskikk å gi informasjon om saksbeslutninger til andre enn sakens berørte parter før partene selv får slik informasjon, her konkret børssensitiv informasjon, og hvilken forvaltningsmessig betydning mener statsråden at såkalt sperrefrist har?
Begrunnelse
Undertegnede stilte 15. mars d.å. følgende spørsmål til Miljøvernministeren: Er det statsrådens oppfatning at underretningen til sakens parter om at reguleringsplan ikke kan godkjennes er i tråd med lov og god forvaltningsskikk, at statsrådens handlemåte har muliggjort en god håndtering for selskapet Nordic Mining ASA og vil statsråden offentliggjøre Klima- og forureiningsdirektoratets utredninger om landdeponi?
Svar forelå 2. april, hvor det blant annet fremkom:
"Når det gjelder offentliggjøring av departementets brev av 13. mars 2013, ble Naustdal og Askvoll kommuner samt Nordic Mining ASA varslet ca to og en halv time før brevet ble offentliggjort i pressen og lagt ut på departementets nettside. Dette er etter min vurdering tilstrekkelig til at bedriften kunne vurdere om informasjonen var av en slik betydning at Oslo Børs burde varsles.
Det er min vurdering at behandlingen av saken har skjedd i tråd med forvaltningslovens bestemmelser og intensjon."
I oppslag i NRK Sogn og Fjordane 2. april vises det til uttalelse fra nyhetsredaktør i BT Tor Olav Mørseth:
"I vår kontakt med MD fekk vi beskjed om at saka kunne publiserast om lag klokka 14. Det var begrunna med at dei ville sikre seg at begge partane hadde fått informasjonen først. Det vart frå departementet si side ikkje sagt noko om børssensitiv informasjon."
Undertegnede ønsker med dette skriftlige spørsmål belyst statsrådens syn på sakens generelle forvaltningsmessige sider.