Gunnar Gundersen (H): Avisen Østlendingen 24.04.2013 viser en oversikt over forskjellene mellom gutter og jenters avgangskarakterer i 10. klasse. Oversikten viser bekymringsfulle høye forskjeller. Representanter fra Høyre har tidligere tatt opp forskjellene mellom gutter og jenters resultater i skolen, uten at statsråden ser ut til å ta tak i dette.
Hva vil statsråden gjøre for å løfte guttenes prestasjoner i skolen?
Begrunnelse
Erfaringstall viser at det er en gjennomgående utfordring at det er betydelige forskjeller mellom gutter og jenters læringsutbytte. Forskning utført av Thomas Nordahl ved Høyskolen i Hedmark viser at det er en relativt stor andel gutter som presterer dårligere enn jenter. For eksempel har 3,8 % av guttene en ikke-bestått karakter i norsk, matematikk eller engelsk, mens til sammenligning har 0,9 % av jentene en ikke-bestått karakter i norsk, matematikk eller engelsk. 70 prosent av elevene i grunnskolen som får spesialundervisning er gutter. I følge Thomas Nordahls følgeforskning er det mye som tyder på at dette ikke er den beste løsningen for å løfte guttenes prestasjoner. Det har blitt hevdet fra flere hold at skolen de senere årene har utviklet seg mer på jentenes premisser enn på gutters premisser. Dette fører til at gutter sliter med å finne seg til rette på skolen.