Trine Skei Grande (V): Hvorfor er det ikke beregnet klimavirkninger av Avinors og kystverkets planer, og hva vil statsråden gjøre for å sikre rutiner for å varsle Stortinget om sumvirkningene på de norske klimagassutslippene av disse planene, slik det ble lagt opp til i Klimaforliket fra 2008?
Begrunnelse
Den viktigste grunnen til at Norges klimamål ikke nås er at Stortinget stadig vedtar planer som medfører at utslippene øker. Det som har drevet opp utslippene av klimagasser siden 1990 er utenriks luftfart (110 prosent økning), olje- og gassutvinning (78 prosent økning), innenriks sivil luftfart (60 prosent økning), og veitrafikk (30 prosent økning) (Klif 2013 og St. Meld. 21, (2011-2012)).
I klimaforliket fra 2008 ble det gjort et forsøk på å innføre en rutine for å regne ut klimaeffektene av alle større prosjekter i Nasjonal transportplan, som sier:
«Partene er enige om at regjeringen setter i gang arbeid for å utvikle gode verktøy som vurderer klimaeffekter av ulike tiltak. I forbindelse med rulleringen av Nasjonal Transportplan 2010 – 2019, skal det så langt det er mulig foreligge et karbonbudsjett knyttet opp til alle større prosjekter som synliggjør effektene prosjektene og planen som helhet vil ha på de nasjonale klimagassutslippene.»
(s.7.punkt 6.1).
I St. Meld. 26 er det ikke gjort noen forsøk på å beregne klimaeffekten av investeringene i luft- og sjøfart. Dette til tross for at Avinor i planperioden skal gjennomføre kapasitetsrelaterte investeringer ved Oslo lufthavn, Gardermoen; Bergen lufthavn, Flesland; Trondheim lufthavn, Værnes og Stavanger Lufthavn, Sola. Avinors gjeldende investeringsplan legger opp til investeringer for til sammen 37 milliarder kroner for å møte den ventede trafikkveksten i luftfarten.
Regjeringen har lagt fram sin virksomhetsplan for Avinor hvor det blant annet står at:
"Departementet vil elles vise til at det er viktig at Avinor vidarefører miljøengasjementet, og at selskapet held fram med å ha ei aktiv rolle i klimapolitikken»
og videre:
«Samferdselsdepartementet er elles opptatt av at Avinor held fram arbeidet for å leggje til rette for fleire nye direkte ruter mellom utlandet og Noreg. Det bør òg leggjast vekt på å utvikle nye interkontinentale direkteruter ved Oslo lufthamn, Gardermoen».