Anders Tyvand (KrF): Hva vil statsråden foreta seg for å sikre lik kvalitet i grunn- og videregående skole i hele landet, og løfte resultatene og fullføringsprosenten i videregående skole spesielt i Nord Norge, slik at lokal ungdom kan ta del i og nyte godt av de ringvirkninger økt fremtidig næringsaktivitet vil medføre?
Begrunnelse
En ny forskningsrapport av professor Torberg Falch og Bjarne Strøm ved NTNU om kvalitetsforskjeller i videregående skole viser i følge NRK Nyhetsmorgen 19. november at elever i Nord Norge får langt mindre ut av undervisningen i videregående skole i Nord Norge enn de gjør i Sør Norge, og aller verst står det til i Finnmark.
Dette er ikke ny kunnskap. Statistikk fra SSB har de senere år dokumentert at Nord Norge topper statistikken over frafall i videregående skole. KrF satte fokus på dette i behandlingen av nordområdemeldingen, Meld. St. 7 (2011–2012), hvor vi blant annet etterlyste en kunnskapsstrategi for Nord-Norge. Der påpekte vi at frafallet i videregående skole for gutter i Finnmark i dag er på rundt 70 prosent. Kun 35 prosent av elever og lærlinger fullfører skolen på normert tid. Den samlede fullføringsprosenten i Finnmark, inkludert dem som bruker mer enn fem år på å fullføre, ligger 20 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. For Nordland og Troms er situasjonen noe bedre, men også her er fullføringsprosenten under landsgjennomsnittet. Mangel på interessante læreplasser, lange avstander og det at mange elever må flytte tidlig hjemmefra for å gå på skole, ofte trekkes frem som forklaring på det høye frafallet spesielt i Finnmark.
Nord-Norge scorer også lavt på fylkesstatistikken over andel av befolkningen som har høyere utdanning. I følge SSB ligger alle de tre nordligste fylkene under landsgjennomsnittet både for de med 1–4 års høyere utdanning og for de med mer enn 4 års høyere utdanning. I Nordland har kun 3,4 pst. av befolkningen mer enn fire års høyere utdanning, noe som er lavest i landet.
En sentral utfordring fremover er å motivere flere nordnorske ungdommer til å fullføre videregående skole og skaffe seg videre utdanning som er relevant for arbeid innen olje-, gass-, mineral-, fornybar energi-, fiskeri- eller reiselivsnæringen. Nord-Norge har store muligheter, men også betydelige utfordringer, i å sikre at lokal ungdom utdannes og rustes til å bidra til og nyte godt av ringvirkningene som økt fremtidig næringsaktivitet vil medføre. Sentrale næringsorganisasjoner som Norsk olje og gass og NHO lenge har uttrykt bekymring over mangel på lokal kompetent arbeidskraft i nord.
En viktig indikator på kvaliteten i det norske skolesystemet er evnen til å utjevne sosiale forskjeller og gi folk like muligheter til utdanning og arbeid uavhengig av kjønn, bakgrunn og bosted. Rapporten fra NTNU viser at norsk skole fortsatt har en lang vei å for å få til dette. Finnmark bør i utgangspunktet ha minst like gode forutsetninger for å få til god kvalitet på utdanningen og gode skoleresultater som Oslo.