Ruth Grung (A): Viser til kunnskapsministerens svar av 05.02.2014, og savner et mer presist svar for å hindre at satsingen på realfagene blir svekket.
Vil statsråden sørge for at det gis mulighet for å utskrive vitnemål for gjennomført TAF i 2014, der det kan differensieres mellom de kandidatene som tar alle realfagene, og de som ikke greier å gjennomføre alle?
Begrunnelse
TAF er en visjonær linje som har fungert etter ønske både fra elevene og bedriftene. En av grunnene til at Frank Mohn AS klarer å konkurrerer i et tøft verdensmarked er nettopp rekruttering av fagarbeidere og ingeniører gjennom TAF-ordningen.
Det er også verd å nevne at frafallet på ingeniørutdanninger er opp mot 50 %, mens den er nærmest NULL på TAF!
Når vi har klart å skape et så godt og effektiv opplæringssystem bør det være i alles interesse at man også klarer å få på plass formelle rammer som dokumenterer det reelle innholdet i opplæringen slik at ungdommene står mest mulig fritt til å ta videre utdanning.
En del av suksessen på Knarvik Vidaregåande skule er den smarte og hensiktsmessige delingen mellom skole og bedrift. Elevene er så unge når de kommer fra ungdomsskolen at det er mest formålstjenlig at skolen har hovedansvaret de to første årene. Knarvik vidaregåande skole har heller ikke møtt utfordringer innenfor dagens ramme for fag- og timefordeling. Det eneste skolen har fått tilbakemelding på er at det kan være utfordring med overgang mellom 1. og 2. klasse der elevene kun får 5 ukers ferie.
Hovedutfordringen er vitnemålene og manglende mulighet til å differensiere mellom de som gjennomfører og består alle realfagene og de som ikke gjør det. Det er slike endringer som vil styrke ordningen og satsingen på realfag.