Rasmus Hansson (MDG): Norsk-kontrollerte skip i internasjonalt farvann har CO2-utslipp som trolig tilsvarer Norges totale klimagassutslipp. Til tross for dette føres det ikke regnskap over disse klimagassutslippene noe sted.
Vil statsråden ta initiativ til å inkludere norsk-kontrollerte skip i internasjonal skipsfart i det norske klimagassregnskapet?
Begrunnelse
Norge er en av verdens største skipsfartsnasjoner. I tillegg til å være verdens syvende største skipseier, kontrollerer norske rederier en rekke skip. Mange av disse skipene når aldri norsk farvann, men de kontrolleres av norske selskaper og interesser.
Det norske klimagassregnskapet omfatter per i dag ikke internasjonal skipsfart. En total oversikt over disse utslippene har blitt beregnet til og med for år 2007 av FNs sjøfartsorganisasjon. Regnskapet gjør det imidlertid ikke mulig å skille ut CO2-utslipp som kan assosieres med norske selskaper.
Med tanke på det betydelige omfanget av CO2 utslipp fra norsk-kontrollerte skip, ønsker MDG at disse utslippene omfattes i det norsk klimagassregnskapet. Hensikten vil være å skape en oversikt over omfanget av utslippene, observere trender, og aller viktigst, danne et faktagrunnlag for å diskutere eventuelle politiske tiltak for å insentivere utslippsreduksjoner for selskaper som omfattes av det norske virkemiddelapparatet.
EU er nå i prosessen med å vedta et krav om at alle skip som seiler i eller til og fra EU må rapportere sine CO2-utslipp. Det er ventet at dette kravet vil falle på plass i 2017. FNs sjøfartsorganisasjon forhandler om et tilsvarende krav som skal gjelde globalt. Det er med andre ord grunn til å forvente at krav om rapportering av CO2-utslipp snart vil foreligge. Ved å gå foran kan Norge utvikle kunnskap og systemer som kan være nyttige for andre land, samt sikre at norsk maritim næring vil ligge i forkant av forventede fremtidige krav.