Karin Andersen (SV): Jernbaneverkets handlingsprogram 2014 – 2017 som nylig ble godkjent av Samferdselsdepartementet. Under behandlingen av NTP i Stortingets var det bred enighet om å planlegge elektrifisering av gjenværende dieselstrekninger, også Rørosbanen/ Solørbanen. Allikevel er denne strekningen ikke med i programmet. SV forutsetter at regjeringen sørger for at den kommer inn i planprogrammet nå.
Vil statsråden sikre at så skjer?
Begrunnelse
Mengden gods på bane går ned. Skal mengden gods på bane økes, må lange strekninger som er egnet for godstransport. Dette er nødvendig ikke minst for å øke sikkerheten for at godset kommer fram i tide. I dag sliter godstrafikk på bane, ikke minst på grunn av linjebrudd og andre forsinkelser.
Rørosbanen/ Solørbanen er viktig for å kunne overføre store mengder gods fra vogntog på utrygge veier til miljøvennlig jernbane i Sør-Norge.
Elektrifisering av Røros og Solørbanen vil gi i praksis to spor mellom Midt Norge og Østlandet (Dovrebanen og Rørosbanen) og kunne gi muligheter for nødvendig avlastning av Alnabruterminalen, ved å ha terminal på Kongsvinger. På den måten vil en kunne unngå at store mengder gods som ikke trenger å være innom Osloområdet, kan gå direkte til og fra Sverige/kontinentet via denne linjen.
Jeg viser også til at nåværende statsminister Erna Solberg har uttalt følgende:
http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/erna-kom-fra-oven-1.8030969
Sitat Erna Solberg:
«– Ja, vi er for elektrifisering av Røros- og Solørbanen, men først må hele prosjektet utredes. Vi må få kostnadene på bordet. Både for skognæringen, passasjertrafikken og miljøet er elektrifisering en god løsning. Men jeg kan ikke love at elektrifiseringen vil være gjennomført i kommende fire årsperiode.»
Denne saken handler nettopp om å få konsekvensutredet slik Erna Solberg sier må gjøres.