Freddy de Ruiter (A): Døvblinde opplever at tolke- og ledsagertjenesten innskrenkes. Avslag blir gitt på tolk/ledsagerhjelp i tilfeller hvor det tidligere ble innvilget. NAV-regelverket gir adgang til å klage, men regelverket er komplisert. NAV er pliktig til å utforme klage på vegne av bruker, men bruker kan også benytte utenforstående. Problemet for døvblinde er at de ikke kan lese eller vurdere vedtak eller regelverk uten tolk/ledsagerhjelp.
Hvordan vil statsråden sørge for at døvblinde får dekket kvalifisert, nødvendig og uavhengig hjelp?
Begrunnelse
Ifølge NAV-regelverket heter det: "Hvis du får medhold i klagen, kan du ha rett til å få dekket vesentlige utgifter til advokat..."
Døvblinde er pr. definisjon både syns- og hørselshemmet. Hvordan skal denne gruppen av NAV brukere kunne gjøre seg nytte av klageretten overfor NAV, uten hjelp fra den samme NAV- tjenesten som de klager på?
Alternativet er at de får rett til dekning av kvalifisert juridisk eller annen hjelp uavhengig av om de får medhold eller ikke. Problemet er at døvblinde trenger uavhengige lese- og skrivepersoner som kan kommunisere med dem og som er kvalifiserte nok til å bistå dem - også i trygdejuridiske spørsmål.
Slik systemet i dag er lagt opp, er det bare NAV- godkjente tolk/ledsagere som er offisielt godkjente kommunikasjonsledd mellom døvblinde og verden omkring dem. Det betyr at NAV langt på vei har kontroll på enhver døvblinds liv, både i hverdag og fest. De styrer i minste detalj hvem som skal være med hit og dit, uavhengig av om vedkommende har de rette kvalifikasjonene.