Geir Pollestad (Sp): Det er nå gjort vedtak om standardvalg for E134 Haukelifjell. Det legges opp til minimumsløsning H2 (8,5m bredde) for nasjonale hovedårer og med tunnelklasse T9,5.
Vil statsråden sørge for at E134 blir planlagt og bygget som en fremtidsrettet veg i minst klasse H4 (10,5m bredde) og tunnelklasse T10,5 i tråd med det region sør og vest i Statens Vegvesen har ønsket?
Begrunnelse
Prosjektet E134 Haukelifjell er svært nærme ÅDT 4000 som ville gitt høyere standard. Trafikktallene er usikre og det er uklart om hvor mye trafikk Rogfast vil bidra med.
Norsk samferdselshistorie er full av eksempler på at veier er bygget underdimensjonert. E39 Flekkefjord - Lyngdal er et eksempel. Kostnadene med å utbedre veger og særlig tunneler i ettertid er enorme.
Det vises også til at samferdselsministeren nå vil bygge firefelts veg på hele E39 Søgne - Ålgård selv om dette er langt utover vegnormalen på store deler av strekningen. Det er fremtidsrettet. Det vil likevel fremstå som en forskjellsbehandling om man på en veg bygger langt utover vegnormalen, mens E134 Haukelifjell bygges med minimumsløsninger basert på usikre anslag for ÅDT.