Heidi Greni (Sp): Vil statsråden medvirke til en gjennomgang av kompensasjonsloven for merverdiavgift slik at lovanvendelse og tilknyttet regelverk, kontroll- og rapporteringsregimer, ikke begrenser muligheten for å etablere funksjonelle partnerskap mellom ideelle/ikke-kommersielle aktører og kommunene i deres leveranser av lovpålagte tjenester?
Begrunnelse
Stortinget vedtok ved behandlingen av Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) en ny lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner m.v. Gjennom loven ble det gitt kompensasjonsrett for merverdiavgift for private eller ideelle virksomheter som produserer helsetjenester, undervisningstjenester eller sosiale tjenester som kommuner eller fylkeskommuner er pålagt ved lov å utføre. Formålet med loven er å likestille tjenesteproduksjon produsert av kommunen sjøl med kjøp av slike tjenester fra private og ideelle leverandører.
Stortinget ga regjeringen fullmakt til å utarbeide forskrifter for gjennomføring av loven. Skattedirektoratet har utarbeidet retningslinjer for skatteetatens praktisering.
Praktisering av kompensasjonsloven har gitt en rekke konflikter som spesielt har vært knyttet til ideelle og ikke-kommersielle aktørers samarbeid med kommunene. Flere av sakene har vært prøvd rettslig. Skatteetaten har noen ganger har fått medhold i sin lovanvendelse, andre ganger tapt. Konfliktområdene har bl.a. vært merverdikompensasjon knyttet til:
- Boligstiftelser som har drevet utleievirksomhet til mottakere av kommunale omsorgstjenester.
- Andelslag som er etablert av brukere av kommunale omsorgstjenester.
- Ideelle organisasjoner som har stått for utbygging og oppfølging av omsorgsboliger underlagt kommunal drift og tildelingsansvar.
I de aktuelle konfliktsakene har det i alle tilfeller foreligget kommunale tildelingsvedtak om utføring av lovpålagte helse- og sosialtjenester. Konfliktspørsmålene er knyttet til skattemyndighetenes dokumentasjonskrav sett i forhold til personvernhensyn, til krav om totalansvar for utbygging og drift og konkurranseregelverkets krav til anbud ved inngåelse av kommunale avtaler med private tilbydere o.l.
Både fra kommunalt hold og i organisasjonene oppleves det som om kompensasjonsloven praktiseres på en måte som virker innskrenkende på samarbeidet mellom ideelle virksomheter og kommunene. Dette var ikke lovgivers intensjon da ny lov ble behandlet av Stortinget i 2003.
Kompensasjonsloven skal sikre at kommunene kan inngå samarbeid med private og ideelle aktører om leveranse av lovpålagte oppgaver innen undervisning, helse, omsorg og sosiale tjenester. Dette må også kunne gjøres ved at det etableres partnerskap mellom kommunene og ikke-kommersielle aktører om delt oppgaveløsning, f.eks. etablering av boliger i ideell regi, mens kommunen har ansvar for drift og tjenesteyting. Et slikt samarbeid må ikke stoppes av regler, kontroll- og rapporteringssystemer som hindrer løsninger som er til beste både for brukere og tjenesteyter.