Ruth Grung (A): Viser til tidligere spørsmål om legespesialitet i mottaksmedisin. Det er kommet sterke reaksjoner på svaret fra helseministeren, der han feilaktig viser til at 85 % av de som legges inn akutt har indremedisinske diagnoser. Han svarer ikke på hvorfor Norge velger ikke å følge internasjonale trender. Andelen akuttpasienter utgjør en stor del av sykehusaktiviteten og rask avklaring er avgjørende for utfallet.
Hvorfor velger helseministeren å stole mer på direktoratet enn våre fremste fagmiljø som jobber i akuttmottakene?
Begrunnelse
Viser til tidligere skriftlig spørsmål om ny legespesialitet i mottaksmedisin besvart 24.10.2014.
Helseministeren viser til at 85 % av pasientene som legges inn akutt på sykehus i Norge har indremedisinske diagnoser og at dette er Helsedirektoratets begrunnelse for å legge vekt på indremedisin spesialitet. Norsk selskap for akuttmedisin viser til at dette må være feil og viser til at tallet varierer mellom de ulike sykehusene og at medisinske pasienter ligger fra 40 til 60 %. Det vises bl.a. til St. Olavs Hospital der 59 % er antatt å tilhøre medisin, 7 % nevrologi, mens 30 % defineres som kirurgi og ortopedi. Mens Kristiansand som er et langt mindre sykehus utgjør medisin 40 %, nevrologi 10 %, kirurgi 15 % og ortopedi 15 %.
Utgangspunktet må være å gi pasientene den beste behandling og ikke velge en kompetanse som ekskluderer 40 % til 60 % av pasientene.
Som helsepolitiker får vi unisont tilbakemelding fra alle de store sykehusene, inklusiv Kristiansand, at det er behov for en bred akuttmedisinsk kompetanse i tråd med internasjonale retningslinjer og krav. Pasienter på akuttmottakene har sjelden en avklart diagnose, men har sammensatte symptomer som raskt må avklares av en lege med bred akuttmedisinsk kompetanse. Slik kompetanse kan også være aktuell på legevaktene i de store byene. Valg av spesialitet må skje på bakgrunn av våre fremste akuttmottaks miljø og internasjonale føringer og det er uproblematisk å tilby tilleggskompetanse for å øke kompetansen på de aller minste sykehus.
Helseministeren viser også til at særlig eldre legges inn med akutte indremedisinske diagnoser og at antall eldre vil øke fremover. Men i de kommunene som har fått på plass kommunale øyeblikkelig hjelp senger, så er det nettopp disse pasientene som har fått et langt bedre og tilpasset tilbud.
Helseministeren kommenterer ikke hvorfor Norge skal velge en annen løsning for akuttmottakskompetansen enn det som gjøres i andre land som er ledende på akuttmottak og dermed følge internasjonale trender.
Under valgkampen ga helseministeren tydelige signaler på at Ahus modellen med fokus på akuttmottakskompetanse, skulle bli en modell for hele landet. Selv har jeg også besøkt akuttmottaket til Helse Stavanger og fått presentert de nye planene for omorganisering av akuttmottaket til Helse Bergen. Begge steder er de helt tydelig på hvor avgjørende det vil være å få en ny spesialitet med akuttmedisins kompetanse.
Til tross for så massiv uenighet så tolker jeg svaret til ministeren at han ikke vil involvere Stortinget i valg av akuttmedisins kompetanse, men overlater det til Helsedirektoratet.
Det er en tydelig interessekamp mellom fagmiljøet i Helsedirektoratet og de som jobber til dagen i våre største akuttmottak. All erfaring tilsier at det vil være klokt å lytte til våre praktikere.