Gunnar Gundersen (H): Jeg har i etterkant av Fartsområdeutvalgets rapport fått informasjon om at rapporten ikke fullt ut gjenspeiler alle elementer som påvirker valg av register. Konkret blir det sagt at Ot.prp.nr. 58 (1993-94) åpnet for at lotterivirksomhet på skip som er i NOR og som går i rute mellom norsk og utenlandsk havn, kan drives i hovedsak til inntekt for skipet selv. Hensikten var å gi en konkurransefordel.
Medfører dette riktighet, og hvor stor fordel mener departementet det i så fall utgjør?
Begrunnelse
Norsk maritim klynge er en viktig næringsklynge. Den sysselsetter mange og gir stor aktivitet og mye ringvirkninger i det ganske land. Det er sterk konkurranse mellom land og forskjellige registre når det gjelder hvor skip skal registreres og skipsfartsnæringen har rammebetingelser som gjenspeiler det. Når alt dette nå er inne i en prosess og en gjennomgang er det viktig at all relevant informasjon med hensyn til hvilke insentiver og stimulanser det offentlige gir til næringsvirksomhet, er kjent.
I Fartsområdeutvalgets rapport er ikke lotteriloven og unntak som begunstiger visse typer virksomhet, nevnt. Samtidig er det åpenbart at et unntak fra lotteriloven som gjør at man får beholde det meste av overskuddet i virksomheten, påvirker konkurransen og valg av register. Det må derfor tas med i vurderingene og det må være full åpenhet om hvor store disse fordelene er. Videre har EU-kommisjonen stevnet Danmark inn for EU domstolen med et forbud mot alt salg av snus hvilket muligens også vil omfatte båter som er registrert i dansk register - DIS. Medieoppslag viser at snussalget i Norge øker kraftig og med de store avgiftsforskjellene mellom Norge og Sverige, kan det heller ikke utelukkes at salg av snus og inntekter fra dette salget, vil ha betydning for valg av register dersom forbudet blir noe av.