Olaug Vervik Bollestad (KrF): Kan det ses som lovens intensjon i "Lov om kommunale helse og omsorgstjenester" mulighet for tvangstiltak for å ivareta sikkerhet når en person har en utviklingsforstyrrelse og samtidig en adferd som gjør vedkommende farlig, og hvorvidt kan "Lov om kommunale helse og omsorgstjenester kap9" vurderes i slike saker, dersom personen vurderes å ha et funksjonsnivå tilsvarende psykisk utviklingshemming uten å tilfredsstille kriterier for diagnosen psykisk utviklingshemming med kognitive tester?
Begrunnelse
Dette spørsmålet gjelder en liten gruppe personer, men omfatter personer som har liten evne til å ta vare på seg selv, har behov for omfattende omsorgstiltak og utgjør en betydelig fare for seg selv, medbeboere, personale og personer i samfunnet for øvrig. Det er personer som har tilbøyelighet til svært farlig adferd, som for eksempel ildspåsettelse, eksplosivt sinne og påfølgende voldsutøvelse. Det kan i tillegg være betydelig svekket forståelse ved kommunikasjon med andre mennesker med misforståelser og opplevd krenkelse som resultat. Dette kan føre dem opp i svært farlige situasjoner både for seg selv og for andre.
Mulighet for tvangstiltak ved fare for alvorlige voldshandlinger er omhandlet i ulike lover. Alvorlige sinnslidelser er dekket av "Lov om psykisk helsevern". Psykisk utviklingshemming er dekket av "Lov om kommunale helse og omsorgstjenester". Personer med atferdsproblematikk på grunn av for eksempel autismespekterlidelser er ikke omfattet av disse lovene, og må man/kan man bruke "funksjonell psykisk utviklingshemming" som funksjonsbeskrivelse for å kunne utøve tvangstiltak og sikre tilstrekkelig bemanning innenfor "Lov om kommunale helse og omsorgstjenester kap 9" eller må lovverk endres til også å gjelde denne gruppen?
Deres fungering tilsvarer samme hjelpebehov som ved psykisk utviklingshemming, men resultat av kognitive tester vil ikke tilsi denne diagnosen. Disse personene kan utgjøre en betydelig fare nettopp på grunn av sin kognitive styrke og samtidig manglende evne til adekvat sosial oppfatningsevne og evne til vurdering av konsekvenser.
Disse menneskene skal bo i sin hjemkommune, og ivaretas med respekt, omsorg og tilrettelagt tilbud i skole, jobb eller annet dagtilbud. Kommunen trenger lovverk og nødvendig "verktøy" for å ivareta disse personene på en faglig forsvarlig og respektfull måte.
Noen av disse personene er under 18 år og ender av og til opp som barnevernssaker, fordi de er så krevende at foreldre som for øvrig er det beste omsorgsgivere, ikke har mulighet for å ivareta dem, og innefor barnevernet har lovverk som gir mulighet for tvangstiltak.