Rasmus Hansson (MDG): Jernbaneverket skal starte arbeidet med å regulere trasé for nytt dobbeltspor mellom Eidsvoll og Minnesund. Et forslag som Jernbaneverket har trukket tilbake, ville gitt store inngrep blant annet gjennom fuglefredningsområder langs Vorma. For å unngå forsinkelser og minimere naturinngrep er det viktig at alle trasealternativer utredes tidlig.
Vil statsråden derfor forsikre seg om at Norsk Banes alternative trasé (utarbeidet på oppdrag fra Glomma og Vorma elvelag) utredes som et fullverdig alternativ?
Begrunnelse
Jernbaneverkets opprinnelige plan medførte fyllinger i opptil 20 meters høyde og inntil 77 meter ut i Vorma. Det er også planlagt bru tvers over Minnevika. Brua vil komme til å dele landskapet rundt Minnevika i to. I tillegg vil brua kunne medføre endring av strømforhold, erosjon og endrede livsvilkår for fugler, dyr og planter. Planene vil ramme både rødlistede planter og truede fuglearter i et unikt område. Det har ikke kommet noen signaler på at JBV planlegger store endringer i forhold til den opprinnelige planen.
På oppdrag fra Glomma og Vorma elvelag har Norsk Bane utarbeidet en alternativ trasé. Her er traseen trukket inn på land med mye mindre påvirkning av Vorma og evjer. Det meste av steinfyllingene mot Vorma er fjernet bortsett fra helt i syd og har en mye kortere krysning av Vorma ved Minnesund og er mer i harmoni med eksisterende bruer. Brua er også lagt helt i utkanten av fuglefredningsområdet.
Med en slik løsning kan man unngå de verste forstyrrelsene av fuglelivet og å splitte landskapet i to med en ny stor bru i Minnevika. Norsk Banes miljøtrasé ble enstemmig vedtatt utredet av Eidsvoll kommunestyre i desember 2013. Til tross for dette, er det foreløpig avist av JBV. En rekke aksjonsgrupper og organisasjoner, blant annet Aksjon Nei til Rasering av Mjøsas Strandsone, Bevar Mjøsas Strandsone og Glomma, Glomma og Vorma elvelag og Naturvernforbundet mener at Norsk Banes alternativ bør bli en del av den offentlige behandlingen så snart som mulig. Vi håper at statsråden har mulighet til å bidra til dette.