Ingrid Heggø (A): I Dalane tidende den 2. mars d.å. kunne vi lesa at informasjonssjef i Fiskeridepartementet Inger Dåsnes sa at omorganisering av Fiskeridepartementet ikkje skulle til Stortinget og at ministeren ville ta ei rask avgjerdsle. Det er Stortinget som har vedteke dagens struktur, og då er det Stortinget som ev. må endre strukturen.
Kan fiskeriministeren stadfeste at handsaminga kjem til Stortinget?
Begrunnelse
Informasjonssjefen er sitert i Dalane tidende den 2. mars på at fiskeriministeren vil ta ei rask avgjerdsle og at denne saka ikkje skal til Stortinget:
"Det er statsråden som tar avgjørelsen i denne saken. Den skal ikke til behandling i Stortinget. Statsråden har gjort det klart at hun legger opp til en rask behandling. Det er formålstjenlig i saker som dette , sier Dåsane."
Iflg. DIFI-rapporten ble spørsmålet om organisering av de ytre fiskerietatene lagt fram for Stortinget i 1996, og fulgt opp i 1997. Endelig sammenslåing med inndelingen i ni regioner ble vedtatt høsten 1997. Samtidig ble loven om rettledningstjenesten opphevet med virkning fra 1. juli 1998. Antallet regioner ble redusert fra ni til sju fra 2004.
I budsjettinnstillingen fra 2004 (Innst. 8 (2004-2005)) står følgende komitemerknad under Fiskeridirektoratet:
"Organisering
Komiteen viser til forslaget i St.prp. nr. 1 (2004-2005) om at to regioner (Troms og Møre og Romsdal) skal få et regionovergripende ansvar og myndighet for ressurskontrollen. Disse to regionene skal derved ha et faglig og administrativt ansvar og myndighet for det personell som inngår. Komiteen har merket seg i brev datert 22. november 2004 fra fiskeriministeren om at personalansvaret likevel ikke skal overføres fra de enkelte syv regionskontorene, men at hensikten er å prosjektorganisere enkelte oppgaver for å legge til rette for en fleksibel og god ressursutnyttelse. Komiteen støtter en fleksibel bruk av slike tidsavgrensede prosjekter, men forutsetter at dette ikke vil komme i strid med Stortingets vedtak om at Fiskeridirektoratet skal ha sju likeverdige regioner. Komiteen har merket seg fiskeriministerens forsikringer til Stortinget, og forutsetter at en ikke vil svekke disse regionene verken formelt eller uformelt."
Regjeringa Solberg har ved fleire høve teke til orde for at Stortinget skal spela ei viktigare rolle, og dagens regjering er også ei mindretalsregjering. Eg går utifrå at fiskeriministeren er samd i at Stortinget bestemmer over regjeringa, og tek saka til Stortinget. Etter at fiskeridirektøren kom med si innstilling har det komme mange innsigelsar på å kutte regionskontor også frå stortingsrepresentantar frå regjeringspartia. For å sikre at alle partar vert høyrt og innvolvering av dei tilsette så må prosessen gjerast ordentleg, og det vil nødvendigvis ta litt tid.