Kjersti Toppe (Sp): Har kunnskapsministeren en målsetting om å øke antall aktivitører som utdannes i Norge, og hvordan vil kunnskapsministeren i så fall sørge for at målsettingen nås?
Begrunnelse
Utdanningspolitikken må underbygge de øvrige målsettingene for samfunnsutviklingen.
I Meld. St.19 (2014-2015) Folkehelsemeldingen, Mestring og muligheter, legger regjeringen vekt på aktivitet og mestring gjennom hele livsløpet, og en aktiv aldring som vesentlig for god fysisk og psykisk helse.
Aldersgjennomsnittet i befolkningen øker og flere får behov for tilrettelegging for å opprettholde aktivitet og ta sine ressurser i bruk. Opplevelse av mestring og et meningsfylt innhold i hverdagen kan eksempelvis bremse utvikling av demenssykdom og ensomhet, som er viktige helseutfordringer i den eldre befolkningen.
Aktivitørene motiverer og tilrettelegger for aktivitet. Målet med aktivitørenes arbeid er å forebygge funksjonstap, fremme helse og skape trivsel. I innstillingen til Meld. St. 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg, Innst. 477 S(2012-2013) understreket Helse- og omsorgskomiteen viktigheten av aktivitører i den kommunale omsorgstjenesten:
"Komiteen viser til at det er behov for styrking av mange profesjoner i den kommunale pleie- og omsorgssektoren, men vil i denne sammenheng spesielt fremheve behovet for flere ergoterapeuter, fysioterapeuter og aktivitører".
I dag tilbys vg2 Aktivitør ved kun fire skoler i Norge. Det er i dag bare 29 aktivitørelever på landsplan. Aktivitørutdanningen befinner seg nå på et kritisk lavt nivå. Stortingets mål om å styrke antall aktivitører i den kommunale omsorgstjenesten vil ikke blir realisert dersom ikke utdanningen styrkes og antall elever økes.