Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1214 (2014-2015) Innlevert: 23.06.2015 Sendt: 24.06.2015 Besvart: 30.06.2015 av justis- og beredskapsminister Anders Anundsen
Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Haugesund Avis skriver 30.mai at en ansatt i en barnehage er dømt for vold mot sine egne barn og at vedkommende ble ansatt etter at dommen falt. Det kreves politiattest av personer som jobber i barnehage, og denne skal vise om en person er dømt for seksualforbrytelser, forsettlig drap, ran, narkotika-forbrytelser, mishandling i nære relasjoner og menneskehandel. Det kan se ut som om dom for noen typer vold i nære relasjoner likevel ikke fremkommer på politiattesten. Mener statsråden det er slik det skal være?
Anders Anundsen: Jeg er ikke kjent med den konkrete saken representanten viser til, og kjenner dermed heller ikke til hvilket straffebud vedkommende er dømt etter. Jeg uttaler meg således på generelt grunnlag.Politiregisterloven § 39 om barneomsorgsattester skal sikre enhetlige regler for utstedelse av politiattester til personer som skal ha ansvar for barn. På barneomsorgsattester skal det anmerkes brudd på straffebestemmelser som rammer handlinger som i relasjon til mindreårige må anses særlig alvorlige og dermed særlig relevante. Tidligere varierte det hvilke straffebud som skulle anmerkes på politiattester til personer som skulle arbeide med barn, men i all hovedsak var attestene begrenset til å vise ulike former for seksuallovbrudd. Ved politiregisterloven § 39 ble det foretatt en utvidelse av hvilke straffebud som skulle vises på attesten, ved at blant annet grove narkotikalovbrudd, mishandling i nære relasjoner og grovere voldslovbrudd nå skal anmerkes. Mindre alvorlige voldslovbrudd, for eksempel brudd på straffeloven § 228 om legemsfornærmelser, anmerkes imidlertid ikke på attesten, idet gjerningsbeskrivelsen i denne bestemmelsen i seg selv ikke anses å være av en slik alvorlig karakter at personene som har begått slike handlinger vil kunne anses uegnet til å ha oppgaver knyttet til mindreårige. Også sett hen til de konsekvenser anmerkninger på attesten kan ha for vedkommende, skal vandelskontrollen ikke være mer omfattende enn det som er strengt nødvendig for å oppnå formålet. Jeg vil imidlertid understreke at regelverket ikke er til hinder for at politiet varsler arbeidsgiver i tilfeller der det er nødvendig for å forebygge eller avverge lovbrudd. Avslutningsvis viser jeg til at et krav om politiattest kan bidra til at uegnede personer ikke blir tilsatt i en stilling, men vandelskontroll vil ikke i seg selv være en garanti for at vedkommende er egnet til å arbeide med barn. Arbeidsgiver må også ta andre forhold i betraktning ved vurderingen av om en person skal ansettes.