Jan Bøhler (A): I spørsmål 8. mai 2014 og interpellasjon 18. desember tok jeg opp om regjeringen ville gi kommunene nye virkemidler for å kunne følge luftkvalitetsdirektivet og unngå dom i EFTA-domstolen. Media melder 2.10 at det er falt dom mot Norge og at begrunnelsen er at regjeringen trass i utsatte frister ikke har kommet med noen forpliktende plan.
Hvorfor er det ikke sendt inn noen slik plan, og når vil regjeringen fremme lovhjemler for lavutslippssoner, miljødifferensierte avgifter, kjøreforbud med dieselbiler på dager med høy forurensning m.m.?
Begrunnelse
På vårparten 2014 ga EØS-avtalens overvåkingsorgan, ESA, beskjed om at den ikke var fornøyd med Regjeringens svar på hva man ville gjøre for å stanse overskridelsene av luftkvalitetsdirektivets grenseverdier for helsefarlig NO2 og fint svevestøv i Oslo og andre byer. Regjeringen fikk nye frister til å svare, men det skjedde tilsynelatende lite før ESA 17/12 2014 konkluderte med at de ville stevne Norge for EFTA-domstolen. Etter at stevning ble tatt ut har Regjeringen hatt tid på seg til å legge fram nye tiltak og bedre svar for domstolen, men ifølge media har den trass i flere utsatte frister ikke mottatt noen forpliktende plan.
For at Norge skal kunne følge opp dommen som er falt, vil regjeringen være avhengig av at de berørte kommunene gjennomfører effektive lokale tiltak. Både i Stortinget, i Oslo bystyre og andre kommuner er det gjentatte ganger tatt opp at man da trenger flere lovhjemler. Dette gjelder bl.a. mulighet til å innføre lavutslippssoner i deler av byen eller kommunen, slik man har i mange land som Tyskland, Italia, Nederland, Storbritannia, Sverige, Danmark mfl.
En annen lovhjemmel som stadig har vært etterlyst er at kommunene må kunne forby kjøring med dieselbiler både på riksveier og lokale veier på dager med særlig høy og helsefarlig forurensning. Det har også vært bedt om lovgrunnlag for at kommunene skal kunne stille mer spesifikke krav som at taxinæringen i byområder må omstille seg til lavutslipps- eller nullutslippsbiler.
Det samme gjelder nødvendige lovhjemler for å kunne innføre miljø-differensierte avgifter, bl.a. at man må kunne kople bomavgiftssystemet med bilregisteret. Det bør også opprettes en teststasjon her i Norge, slik at man kan undersøke om bilene har de utslippene ved bykjøring med våre værforhold som fabrikantene oppgir, jf. Volkswagen-saken.
Når disse spørsmålene er blitt tatt opp ved ulike anledninger i Stortinget i 2014 og 2015, har statsråden gjerne svart at regjeringen vurderer det, og vist til at kommunene allerede har en del virkemidler. I enkelte spørsmål, som lovhjemmel for lavutslippssoner, har Stortinget også i vedtak bedt regjeringen fremme forslag. Etter at det nå er falt dom mot Norge, er det desto viktigere at regjeringen nå forteller når kommunene vil få flere og bedre virkemidler, slik at de raskest mulig kan komme i gang med forberedelsene og planleggingen av hvordan man kan følge opp dommen.