Line Henriette Holten (KrF): I det nye merkeregelverket fra EU for mat kreves det at informasjonen skal være synlig tilgjengelig for kundene uten at de trenger å spørre. Regelverket legger opp til at det kan innarbeide nasjonale bestemmelser, og flere EU-land har gjort dette, bl.a. Sverige som har et regelverk som er mer fleksibelt og praktisk i bruk.
Vil statsråden ta initiativ til en mer fleksibel ordning slik regelverket åpner opp for?
Begrunnelse
I det nye merkeregelverket for mat, matinformasjonsforskriften, er det krav om at forbrukere skal få skriftlig informasjon om hva uemballerte produkter inneholder som kan gi allergiske reaksjoner eller intoleranse. I bakeriutsalg er det svært mange uemballerte produkter som selges over disk. Forskriftene åpner opp for at det kan utarbeides nasjonale bestemmelser, mange EU-land har gjort dette og fått til en mer fleksibel praksis.
Baker- og konditorbransjen har i dialog med Mattilsynet sentralt tatt til orde for en praktisk og fleksibel løsning for bakeriutsalgene som går ut på å lage et oppslag, plakat eller skilt som plasseres sentralt i utsalget med tekst: "Har du matallergi/intoleranse, se produktperm på disken". Elektroniske løsninger, f.eks. bruk av nettbrett, kan selvfølgelig erstatte en produktperm.