Heidi Greni (Sp): Opplæringsloven bestemmer at alle barn som oppholder seg her i landet i mer enn tre måneder, har rett til skoletilbud. Utdanningsdirektoratet sier at kommunene har plikt til å gi fullverdig skoletilbud til barn i asylmottak og transittmottak som er etablert i kommunene. Direktoratet sier at dette gjelder allerede ved ankomst siden det tar mer enn tre måneder å behandle asylsøknader.
Vil statsråden bekrefte denne forståelsen av lovverket og er dette også forstått av UDI som kan etablere mottak uten kommunal medvirkning?
Begrunnelse
I kommunikasjon med Holtålen kommune som har fått etablert et transittmottak, sier Utdanningsdirektoratet at kommunen er ansvarlig for å oppfylle opplæringslovens bestemmelser om at alle barn har rett til et fullverdig skoletilbud. Direktoratet sier at siden det vil ta mer enn tre måneder å behandle asylsøknader, har barn i opplæringspliktig alder rett til opplæring når de kommer til landet, fra dag én.
Etablering av transittmottak skjer uten kommunal medvirkning. Kommunene skal varsles, men kan ikke motsette seg etablering. Beboere på transittmottak skal være der en kort periode før de blir bosatt på ordinære asylmottak. Holtålen kommunene har likevel fått tilbakemelding fra Utdanningsdirektoratet at de har plikt til å tilby opplæring til barn som blir midlertidig bosatt i transittmottaket. Dette betyr at kommunene pålegges å ha skoleplass og undervisningskapasitet til et ukjent antall elever for en periode av ukjent varighet.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet ga 27. november en midlertidig forskrift om unntak fra byggesaksbehandling for asylmottak som åpner for raskere etablering av mottak. Kommunene har også gjennom tidligere forskrifter hatt liten innvirkning på etablering av mottak, og deres innvirkning er ytterligere redusert gjennom ny forskrift.
Det er bred politisk enighet om behovet for å få etablert økt mottakskapasitet for asylsøkere. Det er likeledes bred forståelse for at kommunene skal tilby tjenester til de som bosettes på mottakene, men dette forutsetter at det er tid og økonomi til å etablere nødvendig kapasitet på f.eks. skole- og helseområdet. Utdanningsdirektoratets forståelse av hvordan opplæringsloven skal tolkes, stiller kommunene overfor en oppgave som det for de fleste vil være umulig å etterleve i praksis. Etter min mening bør det gis unntaksbestemmelser fra opplæringsloven for barn som er plassert i transittmottak. Det er derfor behov for å få statsrådens vurdering av kravene som stilles.