Svein Roald Hansen (A): Hvilke utgifter må Forsvaret regne med til brann- og beredskapstjenester, vedlikehold av rullebane og tårntjenester i året, om Rygge Sivile Lufthavn legger ned sin virksomhet?
Begrunnelse
Innføringen av flyseteavgift som er vedtatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2016 har ført til at Ryanair har varslet Rygge Sivile Lufthavn (RSL) om at de vil trekke ut sine basefly fra høsten 2016, om avgiften innføres som planlagt våren 2016.
Skjer det, vil trafikken på RSL bli mer enn halvert, og flyplassens ledelse har varslet at det da ikke vil være økonomisk grunnlag for videre drift og at det vil bli en styrt avvikling fra høsten 2016.
RSL har overtatt ansvaret for brann- og redningstjenesten ved flyplassen fra Forsvaret, inngått leieavtale med Forsvaret om rullebanen og dekker utgiftene til tårntjenesten (Avinor).
Forsvaret har fortsatt Bell-helikoptre stasjonert på Rygge. Hvis forsvarsdepartementet følger opp forsvarssjefens fagmilitære råd, vil antall helikoptre øke. Likeledes er Redningshelikopteret stasjonert ved flyplassen.
Dette innebærer at det fortsatt må være brann- og redningstjeneste og tårntjeneste om den sivile trafikken ved flyplassen opphører.