Rasmus Hansson (MDG): Hvordan har staten tenkt å sikre like konkurransevilkår for NSB og Flytoget, når NSB mister en betydelig del av sin egenkapital ved at togene overføres til et statlig materiellselskap, mens Flytoget får beholde sitt materiell?
Begrunnelse
Som et ledd i jernbanereformen og overgang til konkurranseutsetting har Samferdselsdepartementet gitt uttrykk for at alt togmateriell skal legges inn i et statlig materiellselskap, og leies ut til operatører på like vilkår. Det har nylig kommet fram at NSB må overføre sine tog til staten, mens Flytoget får beholde sine. Et nytt tog av type FLIRT koster 80 millioner kroner, og eierskapet til togene sammen med eiendommene til ROM eiendom utgjør størstedelen av NSBs egenkapital. Egenkapitalen til NSB gjør selskapet i stand til å være konkurransedyktig, fordi det gjør at NSB får bedre vilkår når selskapet skal ta opp lån, og gir selskapet handlingsrom.