Abid Raja (V): Mener statsråden at også andre nullutslippsteknologier, i likhet med trolleybuss, kan betegnes som fordyrende elementer og derfor ikke kan støttes som en del av Bussveien?
Begrunnelse
I brev til Rogaland fylkeskommune 19.2.16 skriver Samferdselsdepartementet at man fra Statens side ikke kan støtte Rogalands fylkesting vedtak om trolleybussdrift fra 2021. Begrunnelsen for dette angis å være at man skal unngå fordyrende element. Stortinget har vedtatt et bredt klimaforlik hvor målsettingen er at all trafikkøkning skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Samferdselssektoren stod i 2014 for 26 % av de samlede C02-utslippene i Norge, en økning på 27 % fra 1990 til 2013. Dette kan ikke fortsette, og man må bruke de virkemidlene man har for å få utslippene ned. Noe som også fagetatene legger stor vekt på i sitt grunnlagsdokument for ny nasjonal transportplan 2018-2029.
Dersom Norge skal oppfylle sine forpliktelser og redusere sine klimautslipp er det viktig at bymiljøpakkene støtter opp under disse målsetningene. Dersom Regjeringen definerer at alle nullutslippsalternativer er fordyrende elementer for Bypakke Nord-Jæren, vil det ikke bygge opp under en politikk hvor C02-utslippene reduseres. Venstre ønsket primært en bybane-løsning for Nord-Jæren, som både ville være nullutslippfri og effektiv. Det fikk dessverre ikke flertall i Rogaland fylkesting. Da er det viktig at alternativet blir minst like utslippsfri både for lokalmiljøet i Stavangerregionen, og globalt. Hybridbusser er et dårlig alternativ all den tid når de benytter diesel, så inneholder eksosen like mye forurensing som fra en ordinær buss, støyen er like ille, samt utslippene av klimagasser.
Da er det mye bedre å satse på nullutslippsalternativer som f.eks. batteridrevne busser. Det er dessuten viktig med fremdrift i forhandlingene om bymiljøpakker.