Bård Vegar Solhjell (SV): Musikk i skolen har i 13 år hatt ansvar for å tildele frifondmidler til musikkaktiviteter for barn og ungdom. Norsk musikkråd tok fra desember 2015 over tildelingen. Flere lokale grupper som har eksistert i mange år har nå fått avslag, fordi de samarbeider med skole eller kulturskole.
Hva vil statsråden gjøre for at slike frivillige musikktilbud fortsatt kan få økonomisk støtte, og kan hun bekrefte at samarbeid med skole eller kulturskole ikke skal telle negativt i vurdering av søknadene?
Begrunnelse
Musikk i skolen har i 13 år hatt ansvar for å tildele Frifondmidler til Kulturforum og aktivitetsgrupper som har musikk som en sentral aktivitet. Disse Frifondmidler har utløst stor frivillig kulturaktivitet som mange barn og ungdom har nytt godt av. Musikk i skolen har gjennom sitt mangeårige virke opparbeidet et godt forhold til fritidsgruppene og skolene. Et tillitsforhold som har vært verdifullt i det frivillige arbeidet med å engasjere barn og ungdom som ikke deltar i tradisjonelt organiserte musikkaktiviteter som musikkorps, kor, orkester og lignende.
Etter Rambøll-rapporten, har Norsk Musikkråd innført nye retningslinjer for Frifond. Norsk Musikkråd overtok behandlingen av søknadene for Musikk i skolen for 2015, og jeg har sett at en del søkere har fått avslag på Frifondmidler med begrunnelsen at det er for tett kontakt med skolene. Å ta bort frifondstøtten til fritidstilbud som samarbeider med skolen, virker lite ressurseffektivt og i strid med målsettingen om skolen som et lokalt samlingspunkt og en drivkraft i lokalmiljøet. Samtidig får jo skolekorps, kor og orkester bevilgninger, selv om disse tilbudene også samarbeider med skolene og bruker skoler som øvingslokaler.