Anne Tingelstad Wøien (Sp): I sin tale til Høyres landsmøte i april 2016 varslet statsministeren at Høyre ville gå inn for å "innføre en plikt for skolene til særskilt oppføling av elever som blir hengende etter" og videre "(…) det kan for eksempel skje ved at elevene det gjelder får særskilt undervisning i små grupper i en avgrenset periode."
Hva konkret er nytt i dette utover det som allerede er nedfelt i opplæringsloven og som allerede er vanlig praksis i skolen?
Begrunnelse
I spørretimen 27.4.16 spurte undertegnede om hva som var nytt i statsministerens varslede tiltak om plikt til tidlig innsats sammenlignet med det som allerede ble nedfelt i opplæringslovens § 1-3 om tilpassa opplæring og tidlig innsats under den rød-grønne regjeringen i 2009.
Gjeldende rett slår fast at kommunen skal sørge for at den tilpassa oppæringa i norsk eller samisk og matematikk på 1-4. årstrinn blant annet innebærer særlig høg lærertetthet og er særlig rettet mot elever med svake ferdigheter i norsk og regning.
I spørretimen ga ikke kunnskapsministeren noen konkrete eksempler på hva den "nye" plikten skal innebære, men viste til en kommende stortingsmelding, samt undervisning i små grupper. Det er derfor fortsatt uklart hva regjeringen legger i utsagnet om det skal innføres plikt til tidlig innsats og om dette innebærer pålegg om metodevalg og spesifikk organisering av undervisningen på bekostning av lærernes og skolens faglige skjønn.