Ruth Grung (A): Over lengre tid har foreldre sett seg nødt til å avslutte behandling eller utredning av barn med betydelige vansker fordi de ikke får anledning til å ta fri fra arbeidsgiver. De har brukt opp retten til omsorgspenger for "sykt barn" og muligheten til å avtale å dele opp dager er prisgitt arbeidsgivers godvilje. Regelverket for å ha rett på opplæringspenger i NAV er heller ikke tilpasset.
Når vil ministeren sørge for at vi får et regelverk som gjør det mulig for foreldre å gi barn som sliter kunnskapsbasert behandling?
Begrunnelse
Ved utredning og behandling av barn i Barne- og Ungdomspsykiatrien (BUP)kan det i noen tilfelle være nødvendig med kontakt over et lengre tidsrom. Behandlingsforløp for barn med psykiske vansker vil ofte innebære kontakt med mange ulike instanser som helsesøster, skole eller barnehage, PPT, fastlege og i noen saker barnevernet.
Nye evidensbaserte metoder som "De Utrolige Årene" eller PMTO krever involvering og betydelig innsats fra foreldre/familie. Kunnskapsbaserte tiltak som har et forebyggende siktemål utført ved kommunale tjenester krever tilsvarende deltagelse.
Dette er nødvendige møter for foreldre som har barn med vansker av et visst omfang, og som krever at foreldre får fri fra arbeidsgiver.
Over lengre tid har foreldre gitt tilbakemelding at de ser seg nødt til å avbryte behandling eller utredning fordi de har brukt opp mulighet for fri fra arbeidsgiver.
Foreldre har brukt opp kvoten for omsorgspenger for "sykt barn". Det gjelder også de med utvidet rett.
Det er åpning i regelverket for at arbeidstaker og arbeidsgiver kan avtale å dele opp dagene, men dette er ikke formulert som en rettighet. Det blir opp til hver enkelt arbeidsgiver å avgjøre om syke barn med betydelige vansker skal få nødvendig helsehjelp.
Ordningen med å søke NAV om opplæringspenger krever minst 20 % sammenhengende på samme dag, mens de som går i behandling har minst 20 % deltagelse i behandling per uke. Søkerne får derfor avslag.
Det er et politisk paradoks at helsemyndighetene bruker betydelige ressurser på å bygge opp gode kunnskapsbaserte tiltak, men i neste omgang har et regelverk og rettighetssystem som gjør at behandling av svært syke barn i realiteten blir avhengig av foreldres økonomi og arbeidsgivers velvilje.
Representant Torgeir Knag Fylkesnes tok opp problemstillingen i et skriftlig spørsmål 19.12.2013. Ministeren viste da til at regjeringen i sin politiske plattform hadde varslet en helhetlig gjennomgang av arbeids- og velferdsforvaltningen. Et viktig formål med gjennomgangen ville være å vurdere behov for endringer som kan sikre brukerperspektivet.
Undertegnede stilte et tilsvarende spørsmål til helseministeren den 27.05.2015 og ministeren svarte at han hadde gitt Helsedirektoratet et oppdrag om å gå igjennom finansieringsordningene som vil gi bedre samarbeidsløsninger mellom sykehusene og kommunene, samt utfordringene med stønadsdager og opplæringspenger.