Terje Aasland (A): Hvordan vurderer statsråden innretningen på Enova-støtten og hvordan mener statsråden man eventuelt gjennom etablerte ordninger kan bidra til å øke maritim sektors kompetanse og konkurransekraft?
Begrunnelse
Etter det undertegnede forstår er Enova-støtten, når det gjelder støtte til miljø og klimatiltak innenfor skipsfarten, innrettet slik at støtten gis til rederiet uavhengig av hvor selve prosjektet gjennomføres. Maritim sektor og skipsfarten er inne i et krevende tidsvindu både med tanke på lavkonjunkturen som nå preger petroleumsvirksomheten, men også sett i lys av behov for å frembringe ny kompetanse og teknologi for å redusere klimagassutslippene innen skipsfarten. Min oppfatning er at den norske maritime klyngen har en ledende internasjonal posisjon innenfor miljø- og klimaområdet. Dette er et konkurransefortrinn som bør videreutvikles. Vi har derfor blant annet foreslått å fremskynde offentlige anbud på ferger hvor det settes krav om nullutslippsteknologi. Vi har gjennom våre forslag vist til at staten på egnet måte burde bidratt til at dette også kunne skje for fergesamband i regi av fylker og kommuner.
I forbindelse med Enova-støtten og den innretningen som nå gjelder hvor dette går til rederiet. Dette vil kunne bety at Enova-støtten kan gis til å understøtte prosjekter og teknologiutvikling som blir gjennomført ved verft blant annet i lavkost land. På bakgrunn av den maritime klyngens behov og mulighet til å ta ny skritt på klima og miljøområdet er det grunn til å stille spørsmålstegn ved om innretningen på ordningen er riktig.