Marianne Aasen (A): Jeg viser til spørretimen 9.november hvor statsråden innrømmet at regjeringen ikke har kommet like langt på arbeidsdeling som på sammenslåinger når det gjelder SAKS-prosessene. Hva er strategien i å gjennomføre en arbeidsdeling i humaniora-fagene?
Begrunnelse
Faglig konsentrasjon og større fagmiljøer var en av de viktigste begrunnelsene for at regjeringen engasjerte seg sterkt i sammenslåingene av mange høyskoler og universitet. På bakgrunn av SAKS-prosessene (samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåing)er det like naturlig at departementet går tungt inn i arbeidsdeling som i sammenslåing. Begrunnelsen synes åpenbar: Det er en reell fare for at små fag kan forsvinne eller kun være representert på få steder med små fagmiljø, fordi institusjonene hver for seg ikke evner å opprettholde fag med få studenter.
I Tromsø er det nå i gang en prosess hvor man går gjennom fagporteføljen ved det Arktiske Universitet. Samtidig jobber Kunnskapsdepartementet med en stortingsmelding om humaniora fagene. Tiden synes å være overmoden for å ta et nasjonalt initiativ på arbeidsdeling i UH-sektoren, særlig innen humaniora.