Hårek Elvenes (H): Hvordan vil justisministeren følge opp at kø-problemene i grensekontrollen på Oslo lufthavn, Gardermoen, unngås, og se til at bemanningsplanleggingen gjennomføres slik ressursbruken optimaliseres?
Begrunnelse
Sommeren 2017 var kø-problemene i grensekontrollen på Gardermoen svært store. Til tross for iverksetting av noen kortsiktige tiltak har problemene vedvart utover høsten i år. Grensekontrollen på Gardermoen utgjør en viktig del av en komplisert logistikk i flytrafikken. Oslo lufthavn, Gardermoen, utgjør i nasjonal sammenheng det viktigste knutepunktet i koplingen av inn- og utenlands trafikk. Det er helt avgjørende for norsk luftfart at denne flyplassen fungerer godt. Kø-problemene berører mange reisende. De norske flyselskapene opplyser at de har hatt følgekostnader knyttet til kø-problemene i grensekontrollen på over 40 millioner kroner hittil i år.
Samtlige flyankomster og avganger er planlagt lang tid i forveien. Oslo lufthavn tilbyr politiet meget gode prognoser for trafikken. Det finnes gode trafikkdata som viser hvordan trafikken fordeler seg over døgnet. Bemanningsplaner kan lages lang tid i forveien og oppdateres etter hvert som man får ny informasjon. Siden grensekontrollen er politiets ansvar må det kunne forventes høy profesjonalitet i bemanningsplanleggingen, hva gjelder bruk av data, metoder og verktøy.