Ruth Grung (A): Trygdeordningene er vårt felles forsikringssystem. Men bærekraften i velferdsordningene er avhengig av tillit til systemet, derfor må trygdemisbruk bekjempes. Rask reaksjon vil virke preventivt. NAV og dommere viser til strafferabatt i en rekke trygdebedragerisaker grunnet lang saksbehandlingstid. Det foreligger ingen informasjon om hvordan saksbehandlingstiden fordeles mellom NAV, politiet og domstolene.
Hva vil ministeren gjøre for at trygdebedragerisaker får økt prioritet?
Begrunnelse
Jeg har fått tilbakemelding både fra NAV og dommere at saksbehandlingstiden i trygdemisbrukssaker er så lang at det gis omfattende strafferabatt. Dette bidrar ti å undergrave velferdsordningene.
Jeg har derfor bedt stortingets utredningsseksjon om å fremskaffe data.
Antall personer anmeldt for trygdemisbruk har økt fra 1358 i 2011 til 1472 i 2015 og beløpet har økt fra 188 880 735 i 2011 til 302 829 479 i 2015.
NAV sin statistikk viser at antall saker og størrelse på beløp er høyest for trygdemisbruk av dagpenger. De fleste saker som anmeldes av NAV, ligger over grensen for det Høyesterett har uttalt skal straffes med ubetinget fengsel, det vil si grunnbeløpet til enhver tid.
NAV har ikke statistikk på saksbehandlingstid i trygdemisbruksaker, men de fleste saker har en behandlingstid på 6-12 måneder.
I 2015 var den gjennomsnittlige saksbehandlingstid fra anmeldelse til tiltalebeslutning i bedragerisaker var på 252 dager.
Riksadvokatembetet bemerker at det ikke er gjort egne undersøkelser av årsaker til at trygdebedragerisaker tar tid, men viser til at erfaringsmessig tar økonomiske straffesaker lang tid i politiet.
POD har ikke oversikt over andel av rettskraftige saker som har fått strafferabatt og hvor stor strafferabatten som er gitt. NAV er kjent med at det i en rekke saker er gitt strafferabatt grunnet lang saksbehandlingstid.