Audun Lysbakken (SV): Hva har endret seg i kostnadsberegningene for Ringeriksbanen siden april 2016, og finnes det et skriftlig innspill eller en ny kostnadsberegning fra fagetatene som underbygger statsrådens påstand om at utsettelse av Ringeriksbanen er fornuftig?
Begrunnelse
Statsråden har i svar til meg 31.mars bekreftet at hans påstand i media, om at utsettelse av Ringeriksbanen var noe fagetatenene mente var nødvendig, var uriktig. I Bergens Tidende 30.mars viser statsråden til "muntlige samtaler" når han skal begrunne sin nye begrunnelse, nemlig at utsettelse vil være en fordel for planleggingen. Det vises ikke til nye kostnadsberegninger eller nye skriftlige innspill fra etatene.
Jeg viser til at statsråden i Stortinget 13.april 2016 uttalte seg på følgende måte:
"Poenget med reformene vi gjennomfører, er nettopp å få ned planleggingstiden. Det er bare å se på Ringeriksbanen, som har vært planlagt siden 1850-tallet, uten at en har satt spaden i jorda. Nå har vi gjort mange vedtak og organisert det annerledes. I 2019 går spaden i jorda, i 2024 skal den stå ferdig, rett og slett fordi vi har endret planleggingsmetodene. Det koster litt mer penger nå, men totalt sparer en penger ved operasjonen."
Han var altså allerede den gang kjent med at rask oppstart kunne bli dyrere på kort sikt, men holdt likevel fast ved løftet om oppstart i 2019.