Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:205 (2017-2018)
Innlevert: 07.11.2017
Sendt: 08.11.2017
Besvart: 21.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): I hvor stor grad er det mulig å legge inn krav om miljøutslipp i konsesjoner på privat ferjedrift, og har regjeringen eventuelt tenkt å gjøre noe med denne situasjonen?

Begrunnelse

I forbindelse med at ferjesambandet på Høgsfjorden er planlagt lagt ned når Ryfast åpner, er det søkt om konsesjon(er) til privat ferjedrift. Det nasjonale regelverket for ferjedrift i Norge legger ingen begrensninger på utslipp, bortsett fra et forbud mot bruk av tungolje, mens både riksvegferjer og fylkeskommunale anbud i stor grad legger vekt på utslipp når man lyser ut anbud. Dette kan føre til at der det gis konsesjoner, vil det settes inn gammelt ferjemateriell som er sterkt forurensende. Denne søknaden er sannsynligvis den første av flere søknader etter hvert som det kommer ferjeavløsningsprosjekter med undersjøiske tuneller som ny ferdselsåre. Et nokså relevant eksempel er når Rogfast blir åpnet.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: På fylkesferjesamband er fylkeskommunen løyvemyndighet, jf. yrkestransportloven § 13 (2). Ved kjøp av ferjetransporttjenester, står løyvemyndigheten fritt til å stille de miljøkravene man ønsker til fartøyene som skal brukes til å oppfylle kontrakten.
Når det gjelder ren kommersiell ferjetransport, dvs. transport som ikke inngår i offentlige kjøp, har løyvemyndigheten ikke hjemmel i yrkestransportloven til å fastsette nærmere miljøkrav til fartøyene ved tildelingen av løyve, annet enn de generelle kravene som er satt til fartsområdet iht. forskrift til sjøfartsloven. Lov av 4. desember 1992 nr. 121 om fri utveksling av tjenesteytelser innen sjøtransport vil kunne sette grenser for hvilke krav som kan rettes kun til kommersielle ferjesamband i norsk lovgivning.
Hoveddelen av ferjetransporten i Norge skjer gjennom offentlige kjøp av ferjetjenester, hvor det er full anledning til å stille miljøkrav som kompenseres i kjøpet og slike krav blir faktisk satt av det offentlige. Jeg mener det er i dette arbeidet det offentlige bør konsentrere arbeidet med å redusere utslippene fra ferjetransporten i Norge. Regjeringen vil sikre at alle riksvegferjer benytter lav- eller nullutslippsløsninger, og det stilles i dag krav til lav- eller nullutslippsløsninger ved konkurranseutsetting av riksvegferjesamband.