Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2197 (2017-2018)
Innlevert: 05.09.2018
Sendt: 05.09.2018
Besvart: 13.09.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Palmeoljeindustrien er en hovedårsak til ødeleggelsene av regnskogen i Sørøst-Asia. Palmeoljediesel bidrar til enda høyere klimagassutslipp enn fossilt drivstoff, og truer troverdigheten til satsingen på biodrivstoff i Norge.
Er statsråden enig i at et forbud mot palmeoljediesel i offentlige innkjøp vil være et svært effektivt tiltak for å få ned bruken av palmeolje og at det ikke er noen juridiske hindringer for at Norge innfører et slikt forbud?

Begrunnelse

Biodrivstoff i norske dieseltanker har utviklet seg til en betent klima-sak. Årsaken er at nesten halvparten av biodrivstoffet som selges i Norge er basert på palmeolje. Ifølge Regnskogfondet er palmeoljeindustrien hovedårsaken til ødeleggelsene av regnskogen i Sørøst-Asia.
For over et år siden forsøkte Stortinget å ta grep. Mot Høyre og Frp's stemmer, ble regjeringen pålagt å innføre et forbud mot palmeoljebasert biodrivstoff i offentlige innkjøp. Det vil blant omfatte offentlig transport.
Vedtak 753 fra 2. juni 2017 er "Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift til lov om offentlige anskaffelser stille krav om at det ikke skal benyttes biodrivstoff basert på palmeolje eller biprodukter av palmeolje. Forskriftsendringen skal tre i kraft så snart som mulig."
Dagbladet skriver 4. september at "ifølge en ny ekspertutredning er det ingen juridiske hindre for å innføre et norsk forbud mot palmeoljedrivstoff. Regjeringens egen rapport om det samme holdes hemmelig." Det refereres at forklaringen fra regjeringen på hvorfor dette tar tid, har vært at forbudet må vurderes opp mot internasjonale handelsforpliktelser vi har tatt på oss gjennom EØS-avtalen og WTO.
Advokat og partner i DLA Piper, Robert Myhre, en av Norges fremste eksperter på offentlige anskaffelser har på oppdrag fra Regnskogfondet, Zero og stiftelsen Miljømerking i Norge, gjort en juridisk vurdering av palmeoljeforbudet. Han sier til Dagbladet at "det er ingenting, verken i EØS-avtalen eller WTO-regelverket, som hindrer Norge i å innføre et slikt forbud" og "det er full adgang til å innføre dette, så for meg er det vanskelig å forstå hvorfor dette har tatt så lang tid. Da må det være andre grunner".
Sett i lys av dette er det vanskelig å forstå hvorfor regjeringen bruker så lang tid på å gjennomføre et viktig miljøtiltak som Stortinget har vedtatt.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Jeg viser til Stortingets anmodningsvedtak av 2. juni 2017 der Stortinget ber regjeringen om å stille krav om at det ikke skal benyttes biodrivstoff basert på palmeolje eller biprodukter av palmeolje gjennom forskrift til lov om offentlige anskaffelser.
Våre handelsrettslige forpliktelser setter generelle rammer for myndighetenes adgang til å begrense handelen gjennom lov, forskrift eller på annen måte. Dette er kompliserte spørsmål som krever grundige vurderinger og derfor tar tid. Jeg vil informere Stortinget på egnet måte når det er konkludert i saken.
Jeg viser for øvrig til mine svar på spørsmål 1555 fra stortingsrepresentant Åsmund Aukrust og spørsmål 2124 fra stortingsrepresentant Lars Haltbrekken.
Jeg er opptatt av at biodrivstoff som omsettes i Norge er bærekraftig, og at det bidrar til å redusere klimagassutslipp både nasjonalt og globalt. Jeg viser til mitt svar på spørsmål 1510 fra stortingsrepresentant Haltbrekken der jeg gjør rede for virkemidlene for biodrivstoff og helheten i arbeidet på området.