Une Bastholm (MDG): Palmeoljeindustrien er en hovedårsak til ødeleggelsene av regnskogen i Sørøst-Asia. Palmeoljediesel bidrar til enda høyere klimagassutslipp enn fossilt drivstoff, og truer troverdigheten til satsingen på biodrivstoff i Norge.
Er statsråden enig i at et forbud mot palmeoljediesel i offentlige innkjøp vil være et svært effektivt tiltak for å få ned bruken av palmeolje og at det ikke er noen juridiske hindringer for at Norge innfører et slikt forbud?
Begrunnelse
Biodrivstoff i norske dieseltanker har utviklet seg til en betent klima-sak. Årsaken er at nesten halvparten av biodrivstoffet som selges i Norge er basert på palmeolje. Ifølge Regnskogfondet er palmeoljeindustrien hovedårsaken til ødeleggelsene av regnskogen i Sørøst-Asia.
For over et år siden forsøkte Stortinget å ta grep. Mot Høyre og Frp's stemmer, ble regjeringen pålagt å innføre et forbud mot palmeoljebasert biodrivstoff i offentlige innkjøp. Det vil blant omfatte offentlig transport.
Vedtak 753 fra 2. juni 2017 er "Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift til lov om offentlige anskaffelser stille krav om at det ikke skal benyttes biodrivstoff basert på palmeolje eller biprodukter av palmeolje. Forskriftsendringen skal tre i kraft så snart som mulig."
Dagbladet skriver 4. september at "ifølge en ny ekspertutredning er det ingen juridiske hindre for å innføre et norsk forbud mot palmeoljedrivstoff. Regjeringens egen rapport om det samme holdes hemmelig." Det refereres at forklaringen fra regjeringen på hvorfor dette tar tid, har vært at forbudet må vurderes opp mot internasjonale handelsforpliktelser vi har tatt på oss gjennom EØS-avtalen og WTO.
Advokat og partner i DLA Piper, Robert Myhre, en av Norges fremste eksperter på offentlige anskaffelser har på oppdrag fra Regnskogfondet, Zero og stiftelsen Miljømerking i Norge, gjort en juridisk vurdering av palmeoljeforbudet. Han sier til Dagbladet at "det er ingenting, verken i EØS-avtalen eller WTO-regelverket, som hindrer Norge i å innføre et slikt forbud" og "det er full adgang til å innføre dette, så for meg er det vanskelig å forstå hvorfor dette har tatt så lang tid. Da må det være andre grunner".
Sett i lys av dette er det vanskelig å forstå hvorfor regjeringen bruker så lang tid på å gjennomføre et viktig miljøtiltak som Stortinget har vedtatt.