Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:474 (2019-2020)
Innlevert: 04.12.2019
Sendt: 04.12.2019
Besvart: 11.12.2019 av kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Hva er ABE-kuttet på Kulturdepartementets budsjett for budsjettårene 2015-2020 for henholdsvis kap. 321– kunstnerformål og kap. 328 – Museum og visuell kunst?

Begrunnelse

Viser til budsjettspørsmål 244 fra Arbeiderpartiet der vi ba om oversikt over ABE-kuttet på kulturbudsjettet, for årene 2013- 2019.
Vi viser til tilsendt tabell der alle kapitler er omtalt bortsett fra kap. 321 og kap. 328. Hva er årsak til at disse mangler.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE-reformen) ble innført fra og med statsbudsjettet 2015. Reformen skal gi insentiver til mer effektiv statlig drift, og skape handlingsrom for prioriteringer i statsbudsjettet. Den årlige innsparingen ved reformen utgjør 0,5 pst. av alle driftsbevilgninger som bevilges over statsbudsjettet, beregnet ut fra saldert budsjett året før.
ABE-reformen er begrenset til å omfatte statlige driftsbevilgninger. Tilskuddsbevilgninger inngår ikke som en del av denne reformen. Det er ikke budsjettert med driftsbevilgninger på de nevnte utgiftskapitlene, dvs. at kap. 321 Kunstnerformål og kap. 328 Museum og visuell kunst kun omfatter tilskuddsbevilgninger (70-poster). Svaret som Kulturdepartementet har avgitt på budsjettspørsmål 244 fra Arbeiderpartiet var begrenset til å opplyse om innsparinger som følge av ABE-reformen, og følgelig inngikk ikke bevilgningene på utgiftskapitlene 321 og 328.
Regjeringen har for budsjettårene 2015-2020 lagt til grunn den samme innsparingen for de fleste av tilskuddsbevilgningene på Kulturdepartementets budsjett som for statlige virksomheter. Det innebærer at det er lagt til grunn en generell innsparing på om lag 0,5 pst. av de fleste av tilskuddsbevilgningene på Kulturdepartementets budsjett før ordinær lønns- og prisomregning. Gevinstene ved dette generelle innsparingstiltaket er omfordelt til prioriterte formål i kulturbudsjettet.
Jeg viser ellers til de generelle økningene i kulturbudsjettet de siste årene, som blant annet har medført økte bevilgninger til kunstnerstipender og museer.
Bevilgningene til kunstnerformål, som er budsjettert under kap. 321, har økt fra 473 mill. kroner i saldert budsjett for 2015 til 594 mill. kroner i saldert budsjett for 2020, altså en økning på 121 mill. kroner. Tilsvarende har bevilgningene til utgiftsformålene museer og visuell kunst, som er budsjettert under kap. 328, økt fra 1 432 mill. kroner i 2015 til 2 209 mill. kroner i 2020, en økning på 777 mill. kroner. Det er da tatt hensyn til tekniske endringer i budsjettet, som blant annet at tilskuddet til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design var budsjettert under et annet budsjettkapittel i 2015 (kap.322).
Økningen i bevilgningene til utgiftsformålene under kap. 321 Kunstnerformål og kap. 328 Museum og visuell kunst er altså vesentlig høyere for budsjettårene 2015-2020 enn hva generell lønns- og prisvekst skulle tilsi.