Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1880 (2019-2020)
Innlevert: 10.06.2020
Sendt: 11.06.2020
Besvart: 16.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Vil statsråden bidra til at utbyggingen av Hakadal stasjon på Gjøvikbanen også inkluderer bygging av ny undergang rett nord for stasjonen?

Begrunnelse

Bane NOR er i gang med prosjektering av utbygging av Hakadal stasjon på Gjøvikbanen, blant annet med forlengelse av plattformene. Rett nord for Hakadal stasjon er det en undergang under Gjøvikbanen. Dette er eneste adkomstvei for 113 boliger på Hakadalsfeltet, like vest for stasjonen. Denne undergangen er en gammel steinkulvert, med en kjørbar høyde på tre meter som maksimum. Undergangen er antakelig fra byggingen av Gjøvikbanen.
Gjennom de siste par årene har det med jevne mellomrom rast fra kulverten. Bane NOR forsøkte seg på et sikringsarbeid i 2019, men det har hatt liten effekt. Det foregår ukentlig rystelsesmålinger på linja over undergangen, og togene kjører med redusert hastighet.
Da formannskapet i Nittedal kommune behandlet oppstarten av planarbeidet i januar 2019 hadde Bane NOR i sin søknad indikert at planområdet skulle inkludere kulverten, men de tok forbehold om endringer av planområdet etter oppstartskonferanse. Formannskapet vedtok da følgende:

«Nittedal kommune forventer at utvidelse av eksisterende undergang i Varingveien nord for stasjonen, som er en del av planområdet, innarbeides i planforslaget. Dette for å fremme trygg trafikkavvikling, også knyttet til parkeringsløsningene i området.»

Nå har Bane NOR utarbeidet reguleringsplan, og der er undergangen tatt ut av planområdet. Følgende begrunnelse blir brukt:

«Formannskapet forventer at utvidelse av undergangen i Varingsveien nord for stasjonen innarbeides i planforslaget. Bane NOR er godt kjent med tilbakemeldinger på at undergangen er smal og ønsket utbedret. Prosjektet som Bane NOR nå er i gang med på Hakadal stasjon er et av flere prosjekter på Gjøvikbanen knyttet til innfasing av nye tog (Stadler FLIRT, også kalt type 75). Da disse togene er noe lenger en togene som har trafikkert Gjøvikbanen til nå, medfører dette at plattformer må forlenges. Dette prosjektet gjennomfører tiltak knyttet til plattformer og tilhørende adkomst til disse. En utbedring av undergangen knyttet til Varingsveien som ligger et godt stykke nord fra stasjonen ligger utenfor prosjekt område og er ikke med ved å tilrettelegge for innfasing av nye togsett. Undergangen i Varingsveien er utenfor bestillingen fra Jernbanedirektorat og derfor utenfor prosjektets mandat og kostnadsrammer.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har i arbeidet med svaret på spørsmålet innhentet Bane NOR sine vurderinger.
Bestillingen fra Jernbanedirektoratet til Bane NOR om Hakadal stasjon innebærer at Bane NOR skal forlenge plattformene for å tilrettelegge for innfasing av nye tog, samt universell utforming på selve stasjonen. Undergangen ved Varingsveien ligger ca. 270 meter nord fra stasjonen, og er dermed utenfor stasjonsprosjektets område.
I forbindelse med aktuelle vedlikeholdsprosjekt i 2019 var Bane NOR i dialog med Nittedal kommune angående utvidelse av frihøyde på undergangen i Varingsveien for å kunne få til en løsning som kan være til fordel for innbyggere, kommune og Bane NOR. Nittedal kommune og Bane NOR kom ikke til enighet rundt dette forholdet.
Tidlig høsten 2019 utførte Bane NOR sikringsarbeid for å bøte på skader på broens landkar og lager, uten at det forelå en avtale med kommunen. I tillegg til fysiske tiltak, ble hastighet satt ned og det ble iverksatt et måleprogram som måler setninger og bevegelser i broen. Utover høsten ble hastighet satt noe opp, og måleprogrammet fortsatte igjennom vinteren. Det har ikke forekommet noen bevegelse i løpet av vinteren, og for ca. to uker siden ble hastigheten satt opp til normal strekningshastighet. Undergangen er nå å anse som sikker, men måleprogrammet vil fortsette for å fange opp eventuelle nye bevegelser.