Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2667 (2019-2020)
Innlevert: 17.09.2020
Sendt: 18.09.2020
Besvart: 28.09.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Ved import av bruktbil til Norge skal engangsavgiften reduseres med et bruksfradrag.
Kan finansministeren bekrefte at dette gjelder alle biler som har vært registrert i utlandet, uavhengig av om kjøretøyet har vært registrert på en privatperson eller bedrift?

Begrunnelse

Det er mange som selv importerer biler til Norge fra utlandet, ikke minst gjelder dette entusiaster som tar inn bruktbiler fra både Europa og USA. Disse bilene er som regel brukte og forventes naturligvis å importeres som det. Bruktbiler som importeres til Norge skal i tråd med Forskrift om engangsavgift på motorvogner § 3-3 få bruksfradrag i avgiften ved første gangs registrering. Videre står det i forskriftens § 3-2 at «Som brukt motorvogn anses motorvogn som har vært registrert i utlandet før registrering her i landet.»
Dessverre er det ikke alle som har opplevd prosessen med bruktimport og første gangs registrering her i Norge som like enkel. Det har blitt meg fortalt historier hvor privatimportør har fått tilbakemelding på at motorvognen (bilen) som importeres skal regnes som ny, til tross for at den både er flere år gammel og har vært registrert i utlandet. I et tilfelle har myndighetene brukt som argument at bilen kun har vært registrert på bedrifter og ikke privatpersoner i utlandet.
Det kan vel ikke være slik at kjøretøy som beviselig har vært registrert i utlandet og er flere år gamle skal regnes som nye fra fabrikk. Eksempelvis selges jo blant annet leasingbiler i Norge som bruktbiler, selv om de kun har vært registrert på leasingfirmaet og ikke en privatperson.
Bilentusiaster, privatpersoner og andre som driver bruktimport av biler til landet ønsker og fortjener at myndighetene utfører både tilsyn og avgiftsberegning på en forutsigbar og forståelig måte. Da trenger vi lik forståelse og håndtering av regelverket.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Engangsavgift betales ved første gangs registrering av motorvogner i det sentrale motorvognregisteret. Avgiften omfatter de fleste typer motorvogner, med unntak av tunge lastebiler og busser. Bruktimporterte motorvogner får et prosentvis fradrag i avgiften basert på kjøretøyets alder. For motorvogner som er 20 år eller eldre betales det ikke engangsavgift ut over vrakpantavgiften.
Reglene om beregning av fradrag i engangsavgiften for bruktimporterte biler følger av forskrift 19. mars 2001 nr. 268 om engangsavgift på motorvogner kapittel 3. Skillet mellom ny og brukt motorvogn fremgår av § 3-2. Som ny motorvogn anses fabrikkny motorvogn eller motorvogn som ikke har vært registrert i utlandet før registreringen her i landet. Som brukt motorvogn anses motorvogn som har vært registrert i utlandet før registrering her i landet. I praksis vil det være Statens vegvesen som tar stilling til hvorvidt kjøretøyet er brukt, og som legger inn dato for førstegangsregistrering i utlandet når kjøretøyet godkjennes og registreres i Norge.
Dersom kjøretøyet har vært registrert i utlandet på ordinær måte, vil den anses som brukt og være berettiget til bruksfradrag. I denne sammenheng er det uten betydning om kjøretøyet opprinnelig var registret på privatperson eller foretak.
Finansdepartementet har forelagt spørsmålet fra representanten for Skattedirektoratet, som opplyser at de ikke er kjent med saker hvor bruksfradrag har blitt nektet under henvisning til at kjøretøyet ikke har vært registrert på en person. Direktoratet understreker at de ikke har hatt mulighet til å identifisere den konkrete saken, og derfor ikke kan kommentere hva som ligger bak de situasjonene som beskrives i spørsmålet.