Bård Hoksrud (FrP): Ved import av bruktbil til Norge skal engangsavgiften reduseres med et bruksfradrag.
Kan finansministeren bekrefte at dette gjelder alle biler som har vært registrert i utlandet, uavhengig av om kjøretøyet har vært registrert på en privatperson eller bedrift?
Begrunnelse
Det er mange som selv importerer biler til Norge fra utlandet, ikke minst gjelder dette entusiaster som tar inn bruktbiler fra både Europa og USA. Disse bilene er som regel brukte og forventes naturligvis å importeres som det. Bruktbiler som importeres til Norge skal i tråd med Forskrift om engangsavgift på motorvogner § 3-3 få bruksfradrag i avgiften ved første gangs registrering. Videre står det i forskriftens § 3-2 at «Som brukt motorvogn anses motorvogn som har vært registrert i utlandet før registrering her i landet.»
Dessverre er det ikke alle som har opplevd prosessen med bruktimport og første gangs registrering her i Norge som like enkel. Det har blitt meg fortalt historier hvor privatimportør har fått tilbakemelding på at motorvognen (bilen) som importeres skal regnes som ny, til tross for at den både er flere år gammel og har vært registrert i utlandet. I et tilfelle har myndighetene brukt som argument at bilen kun har vært registrert på bedrifter og ikke privatpersoner i utlandet.
Det kan vel ikke være slik at kjøretøy som beviselig har vært registrert i utlandet og er flere år gamle skal regnes som nye fra fabrikk. Eksempelvis selges jo blant annet leasingbiler i Norge som bruktbiler, selv om de kun har vært registrert på leasingfirmaet og ikke en privatperson.
Bilentusiaster, privatpersoner og andre som driver bruktimport av biler til landet ønsker og fortjener at myndighetene utfører både tilsyn og avgiftsberegning på en forutsigbar og forståelig måte. Da trenger vi lik forståelse og håndtering av regelverket.