Gisle Meininger Saudland (FrP): Kan statsråden, på bakgrunn av motstridene informasjon fra NVE, svare på om etablering av festerett til vindkraftverk er et søknadspliktig tiltak, kan statsråden svare på hvem som har kompetanse til å avklare rettigheter beskrevet i en utskiftingsprotokoll fra år 1900, og er statsråden trygg på at det ikke foreligger rettslige hindringer for å realisere Buheii vindkraft?
Begrunnelse
Buheii vindkraftverk i Kvinesdal i Agder fikk godkjent MTA- og detaljplan av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) den 31.10.2019. Ole- og energidepartementet uttalte i brev 20. mars 2020, sitat: «Det er intet rettslig til hinder for at NVEs vedtak av 31. oktober 2019 om godkjenning av detaljplan og MTA iverksettes, selv om vedtaket er påklaget.» Anleggsarbeidet som startet 31. mars 2020 utløste store folkelige protester og skapte en rekke medieoppslag. Politiet måtte bistå slik at anleggsarbeidet kunne gå uhindret.
Før dette, i brev datert 1. mars 2020 fra Motvind Norge, ble OED gjort kjent med flere rettslige hindringer for igangsetting av anleggsarbeidet. Vedlagt brevet lå en utskiftingsprotokoll tinglyst i år 1900 over Risnes Gård. Protokollen dokumenterer at arealene vindkraftverket krever for å kunne realiseres ikke var utskiftet til eneeie. Det var dermed gjort åpenbart for OED at tiltakshaver ikke disponerte over de arealer tiltaket krever for å kunne realiseres. Parter omfattet av utskiftingsprotokollen var hverken hørt eller underrettet om vedtak og klageadgang.
Det blir opplyst at festeretter var matrikulert og pantsatt for EUR 385 000 000 men hverken omsøkt eller gitt tillatelse etter plan- og bygningslovens § 20-2. Ifølge NVE sin egen rettleder til utbyggere fra 2016 faller etablering av festerett ikke inn under hva som er unntatt søknadsplikt. I følge matrikkellovens § 10 kan heller ikke eiendomsendringer matrikuleres uten vedtak etter plan- og bygningslovens § 20-2. Dette er for øvrig også konklusjonen i en nylig fremlagt juridisk vurdering fra Tenden advokatkontor datert 7. desember 2020.
Etablering av festerett krever også dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2. Denne dispensasjonen var heller ikke omsøkt eller gitt. Dette sammen med endringer av selve tiltaket og andre feil ved tidligere dispensasjonsvedtak, ble av Motvind Norge hevdet å medføre både ugyldighet av vedtaket og at vedtak manglet for lovlig å kunne igangsette anleggsarbeid.
Undertegnede kan ikke se at OED besvarer de rettslige hindringer for igangsetting som Motvind Norge tar opp. Motvind Norge tok i brev til OED den 14. april 2020 på ny opp de rettslige hindringene på vegne av berørte parter. Brevet er ifølge Motvind Norge fortsatt ikke besvart.