Marit Knutsdatter Strand (Sp): Rv. 4 er en kritisk næringsvei for industri både i Vestre Toten og omegn. I Stortingets høring om NTP sa administrerende direktør Kyseth i Bentler Automotives Raufoss: "Vi kan ikke gamble med at deler av industrien langs rv. 4 går under på grunn av dårlig veistandard. Både nye veier og Statens vegvesen har pekt på at en helhetlig utbygging vil være noe av det mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektet."
Hva gjør at rv. 4 ikke er omtalt som viktig vei for industri og næringsliv i NTP, og vil statsråden "gamble" med industrien?
Begrunnelse
Viser til omtale av rv. 4 i Nasjonal Transportplan Meld. St. 20 (2020-2021):
"Rv. 4 Hunndalen–Mjøsbrua – porteføljeutvidelse Rv. 4 fungerer som en regional innfartsvei for arbeidstrafikk mellom Oslo og Nittedal/Vest-Oppland, og den spiller en sentral rolle som en regional og lokal samferdselsåre på vestsiden av Mjøsa.
Hovedutfordringen med dagens vei er lang reisetid, dårlig trafikksikkerhet og stedvis dårlig kapasitet. Tiltaket på strekningen rv. 4 Mjøsbrua–Hunndalen inkluderer en omkjøringstunnel under Gjøvik, og gir en innkorting på om lag 2 km."
Viser videre til omtale i Oppland Arbeiderblad 15. april 2021, og høringsinnspill fra Innlandet fylkesting datert 14.05.2020 der rv. 4 er prioritert øverst.