Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:741 (2021-2022)
Innlevert: 20.12.2021
Sendt: 20.12.2021
Besvart: 06.01.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): 18.12.21 sa finansministeren at regjeringen ikke kan øke lønnsstøtteordningen til servicebransjen grunnet EØS-avtalen fordi en høyere støtteordning kan komme i konflikt med EUs regelverk og at man «da hadde vi risikert at det ble null». Dette er feil. ESA skal sørge for at støtten er innenfor reglenes rekkevidde, men kan ikke sette et lands lønnsstøtteordning til null. Det er derfor uklart hva som er grunnlaget for uttalelsen.
Vil finansministeren legge fram en oversikt over sin kommunikasjon med ESA i denne saken?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Underveis i arbeidet med ny lønnsstøtteordning ble hovedtrekkene og detaljene i den skisserte ordningen drøftet med ESA i flere møter for å avstemme om den var i tråd med det midlertidige EU/EØS-statsstøtteregelverket for covid-pandemien (Temporary Framework). Før møtene ble foreløpige skisser for ordningen sendt til ESA som bakgrunn for drøftingen. I tillegg var det etter møtene korrespondanse på epost med oppklaringer.
Temporary Framework (fotnote 1) har i pkt. 3-10 regler for lønnssubsidier for å unngå permitteringer eller oppsigelser som følge av covid-pandemien. I avsnitt 43 er det oppstilt nærmere vilkår for at overvåkningsorganet (ESA for EØS/EFTA-landene) skal godkjenne slike ordninger.
I henhold til avsnitt 43 c. og d. kan lønnsstøtten gis for ansatte som ellers, uten støtten, ville blitt permittert eller sagt opp som følge av covid-pandemien. Videre kan støtten ikke overstige 80 pst. av bruttolønn for disse ansatte.
Dialogen med ESA dreide seg blant annet om hva som skulle til for å forsikre ESA om at lønnsstøtten i vårt forslag til ordning ikke ville overstige 80 pst. av bruttolønn for arbeidstakere som ellers ville blitt permittert eller sagt opp. Et sentralt tema i samtalene var hvordan man kan identifisere hvilke arbeidstakere som ellers ville mistet jobben, i en situasjon der ordningen forutsetter at ingen mister jobben.
Det har vært viktig for meg å ha trygghet for at ordningen som skulle presenteres før jul, og som kunne bli avgjørende for bedriftenes avgjørelser om permittering eller oppsigelser, ville bli godkjent av ESA. Det ville være mulig å justere modellen i ettertid, med sikte på å få godkjent en justert modell, men da kunne støttebeløpene bli annerledes enn det bedriftene ble forespeilet da ordningen ble lagt frem og som de baserte seg på da de tok valget om å permittere eller ikke. Da jeg la frem ordningen den 17. desember var jeg opptatt av å sikre at ordningen var innenfor regelverket.
Jeg vil avslutningsvis presisere at ESA ennå ikke formelt har godkjent ordningen.

-------------------------------

Fotnote 1) Lenke: https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-11/TF_consolidated_version_amended_18_nov_2021_en_2.pdf