Erlend Larsen (H): Vil statsråden følge opp denne saken, og sørge for at fremtidig nasjonal beredskapsevne og flysikkerhetsnivå blir ivaretatt på dagens nivå som et minimum?
Begrunnelse
Uten høringer har EASA og EU nylig vedtatt en regelverksendring som blant annet vil medføre at ansvaret og tilsynet med luftdyktigheten til norske helikopter og fly kan flyttes til utlandet. Den tekniske spisskompetansen på store offshore helikoptre finnes i dag i hovedsak i landene rundt Nordsjøen. Ved en evt. utflytting av CAMO-godkjenningen vil Norge miste denne type kompetanse. I følge de nasjonale høringssvarene som Luftfartstilsynet har fått, kan dette medføre en vesentlig reduksjon av nasjonal beredskapsevne i forbindelse med rekvisisjon av sivile ressurser, samt påvirke flysikkerhetsnivået negativt, spesielt for offshore helikopter flyging i Nordsjøen og sivil redningstjeneste i Florø, Tromsø og Svalbard. Norske myndigheter vil i så tilfelle ikke lenger ha tilsyn med eller råde over disse ressursene. Det vises også til brev fra det anerkjente Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinental sokkel, der det uttryktes bekymring for om konsekvensene denne endringen kan medføre er tilstrekkelig utredet. I følge brevet er en velfungerende CAMO (organisasjon med ansvar for oppfølging av luftdyktighet og vedlikehold) en «grunnleggende forutsetning for sikre flygeoperasjoner, og endringer i organiseringen av dette vil kunne påvirke risiko og beredskapsevne». Av sikkerhetsmessige grunner har norske myndigheter tidligere bestemt at helikopteroperasjoner på norsk kontinentalsokkel krever særlige tiltak og hensyn. Dette ble på nytt vurdert og vedtatt i 2017 da HOFO regelverket ble etablert som nasjonal forskrift som erstatning for EU regelverk.
Dersom konsekvensene av regelverksendringen skal ytterliggere utredes, er det viktig å involvere kompetansen i bransjen. Det er også av interesse om statsråden vil sikre at Samarbeidsforum vil involveres for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel i denne utredningen.