Skriftlig spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2543 (2021-2022)
Innlevert: 29.06.2022
Sendt: 01.07.2022
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 08.07.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): Statkraft varslet nye visjoner og omorganisering av selskapet i går på egne sider og i media. De nye regionene som er representert i konsernledelsen er Norden, Europa og Internasjonalt.
Kan statsråden avklare om hvorfor ikke et 100 % eid statlig kraftselskap som er grunnlagt for å sikre norske kunder strøm, har Norge som et fokusområde?

Begrunnelse

Statkraft har oppdatert sin strategi fram mot 2030, med nye, mer ambisiøse vekstmål for fornybar energi. I strategien øker veksttakten for sol, landbasert vind og batterilagring fra 2,5-3 GW i 2025 til 4 GW per år innen 2030. Ikke så mye fokus på rimelig, ren og stabil kraft til norske strømkunder.
Og for å understøtte den oppdaterte strategien, gjør Statkraft også organisatoriske tilpasninger. Strukturen i konsernledelsen endres ved å etablere de tre geografiske regionene Norden, Europa og Internasjonalt som egne forretningsområder.
Med følgende personer i ledelsen:
Christian Rynning-Tønnesen, konsernsjef
Anne Harris, konserndirektør Økonomi og Finans og IT
Henrik Sætness, konserndirektør Konsernstaber
Hallvard Granheim, konserndirektør Marked
Birgitte Ringstad Vartdal, konserndirektør Norden
Barbara Flesche, konserndirektør Europa
Ingeborg Dårflot, konserndirektør Internasjonalt
Jürgen Tzschoppe, konserndirektør Nye energiløsninger
Norges statlige kraftselskap, som er grunnlagt for å produsere og tilby kraft til norske strømkunder har ikke Norge som en region, noe som er besynderlig.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Statkraft offentligjorde 28. juni 2022 selskapets oppdaterte strategi frem til 2030. Selskapet styre og ledelse har ambisjoner om et betydelig økt ambisjonsnivå innenfor fornybar energi, både i Norge og internasjonalt. Samtidig legger selskapet opp til å endre organiseringen av selskapets forretningsområder.
Statkraft viser til at selv om selskapet har gjennomgått betydelig internasjonal vekst de siste årene, utgjør aktivitetene i Norge kjernen i selskapet og Norge er Statkrafts viktigste marked. Statkraft investerer for om lag 2 mrd. kroner i Norge årlig, og siden 2005 har Statkraft investert mer enn 20 mrd. kroner i norske vannkraftverk. Investeringene i Norge knytter seg både til oppgraderinger av eksisterende kraftverk og til nye satsinger. Eksempelvis åpnet Statkraft 31. mai i år de to nye kraftverkene Vesle Kjela og Storlia som ligger på hver sin side av Hardangervidda. Kraftverkene vil samlet produsere strøm til rundt 4000 husstander årlig. Et annet eksempel er at selskapet i juni i år sendte NVE konsesjonssøknad for en stor modernisering av Folgefonnreguleringen i Kvinnherad og Ullensvang i Hardanger. I konsesjonssøknaden søkes det om å øke installert effekt fra 250 MW til 880 MW. Prosjektet vil være viktig for å utnytte vind- og solkraft bedre, og dessuten vil det gi 70-80 GWh ny ren energi inn i kraftsystemet, noe som tilsvarer strømforbruket til 5000 husholdninger. Statkraft viser til at det er 40 år siden sist Statkraft sendte konsesjonssøknad for et så stort vannkraftprosjekt, og at moderniseringen vil gjøre Mauranger II til Norges femte største kraftverk målt i effekt.
Statkraft viser til at den oppdaterte strategien innebærer en betydelig opptrapping av virksomhet i Norge. Dette gjelder både innenfor vannkraftvirksomheten, der Statkraft nå planlegger en betydelig økning i investeringsnivået knyttet til selskapets store norske portefølje av vannkraftverk, og innenfor ny virksomhet innenfor blant annet havvind, hydrogen og biodrivstoff.
Organiseringen av virksomheten og hvilke forretningsområder et selskap har er forhold som iht. rollefordelingen i selskapslovgivningen og eierskapsmeldingen (Meld. St. 8 (2019-2020)) hører inn under selskapets ansvar.
Statkraft viser i den forbindelse til at omorganiseringen innebærer at Statkraft for viktige deler av selskapets aktivitet nå i større grad vil organisere selskapet basert på geografiske enheter som operasjonelt hører naturlig sammen, mens selskapet tidligere i større grad baserte organiseringen på funksjoner. Enheten for Norden som nå blir etablert, vil omfatte selskapets virksomhet i Norge og Sverige. Statkraft viser til at aktiviteten i Norge vil spille en dominerende rolle i denne enheten, og at endringen representerer derfor en organisatorisk tydeliggjøring av selskapets satsing i Norge.
Selskapet fremhever også at selv om Statkraft nå i større grad organiserer selskapet i geografiske enheter, vil selskapet også i den nye strukturen ha konserndirektører og organisatoriske enheter med ansvar på tvers av geografier. Det gjelder blant annet enhetene Marked og Nye energiløsninger.
Statkraft peker på at også i disse delene av organisasjonen vil virksomheten i Norge spille en sentral rolle, slik det framgår av selskapets oppdaterte strategi.