Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:44 (2022-2023)
Innlevert: 07.10.2022
Sendt: 07.10.2022
Besvart: 15.10.2022 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Hvilke analyser er gjort for samfunnsøkonomiske konsekvensene knyttet til ombygging av Ring 1/Hammersborgtunnelen, og har regjeringen fått utført noen nye slike etter at den tiltrådte (Disse, både tidligere analyser og eventuelt nye, ønskes redegjort for og oversendt)?

Begrunnelse

Ombygging av Ring 1 er del av regjeringskvartal-prosjektet. Den er antatt å koste 3,1 milliarder kroner totalt. I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen at Stortinget skal si endelig ja til dette.
I forslaget, i Kommunal- og distriktsdepartementets budsjett, skriver regjeringen:
“Det har vært vurdert om Ring 1 skulle stenges permanent, men vurderinger viser at dette har betydelige negative trafikale konsekvenser og samfunnsøkonomiske kostnader, slik at de samlede samfunnsøkonomiske kostnadene ved permanent stenging blir høyere enn ved ombygging.”
Regjeringen har flere ganger ytret at den ønsker å redusere kostandene til nytt regjeringskvartal. I revidert statsbudsjett for 2022 skrev for eksempel regjeringen:
“Det skal også arbeides videre med tiltak som reduserer kostnadene ved ombyggingen av Ring 1.“
Det er imidlertid uklart om det faktisk er foretatt noen nye/ytterligere vurderinger av den samfunnsøkonomiske kostnaden/lønnsomheten ved Ring 1-ombyggingen, utover dem forrige regjering fikk utført.
Etter hva denne representanten kan se, er eneste offentliggjorte vurdering av samfunnsøkonomiske konsekvenser av Ring 1-ombyggingen vurderingene i Menon Economics’ rapport “Samfunnsøkonomisk analyse av alternativer til byggetrinn 2 og 3 i nytt regjeringskvartal”. Den ble ferdigstilt i september 2021.
Det er for eksempel uklart om Statens vegvesen utført en slik analyse etter sin vanlige metodikk, slik vanlig er for samferdselsprosjekter av denne størrelsen, eller om regjeringen bare lener seg på vurderinger til Menon.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: I medhald av tryggingsvurderingar som er gjort knytt til nytt regjeringskvartal må Ring 1 bli bygd om eller stengd permanent. Vurderingane i notat frå Statens vegvesen og Statsbygg av 25.08.2022 syner store negative konsekvensar for trafikk, bymiljø og forureining ved å stenge Ring 1 permanent. Det framkjem vidare at det også vil vere negative konsekvensar ved mellombels stenging ved ei ombygging av Ring 1, men at ei permanent stenging vil ha meir omfattande og inngripande konsekvensar.
Vurderingane i notat frå Statens vegvesen og Statsbygg av 25.08.2022 bygger mellom anna på trafikkanalysar gjennomført av Sweco, og på ein samfunnsøkonomisk analyse gjennomført av Menon. Dei prissette samfunnsøkonomiske kostnadene for permanent stenging ligg på mellom 2,5 og 12,8 mrd. kroner, jf. tabell 1 i notatet av 25.08.2022. I tillegg kjem ikkje-prissette samfunnsøkonomiske verknader som negative konsekvensar for bilfri by, bymiljø, auka kommunale kostnader, auka risiko for ulukker og forureining. Kostnadene ved permanent stenging, når berekna samfunnsøkonomiske kostnader blir tatt med, er berekna til 8,2 mrd. kroner for middelalternativet, og 3,8 mrd. kroner for lågaste alternativ. Kostnadene ved ombyggingsalternativet, der også samfunnsøkonomiske kostnader for mellombels stenging er tatt med, er anslått å vere 3,6 mrd. kroner. Anslaget for ombyggingkostnadene er noko høgare i notatet av 25.08.2022, enn forslaget regjeringa har lagt fram for Stortinget, jf. forklaring nedanfor. Gitt føresetnadane over er kostnadene ved å stenge Ring 1 permanent anslått å vere høgare enn ved å bygge om Ring 1.
Følgande relevante vurderingar er lagt ved:

• Statsbygg og Statens Vegvesen - Nytt regjeringskvartal: Vurderinger omkring permanent stenging av Ring 1, 25.08.2022
• SWECO - Trafikkanalyse RKV. Trafikale konsekvenser for anleggsperioden, 20.06.2022
• SWECO - Hammersborgtunnelen Ring 1. Vurdering av endret trafikkregulering, 07.12.2021
• Statsbygg og Statens vegvesen - Vurdering av ulike scenarioer for Ring 1, 15.12.2021
• Menon - Samfunnsøkonomisk analyse av alternativer til byggetrinn 2 og 3 i nytt regjeringskvartal, september 2021

Det er i dokumenta som følgjer med, nokre avvikande tal for ombygginga av Ring 1. Det er i all hovudsak fordi det er gjort ei fornya vurdering av kva ombyggingsalternativ for Ring 1 som bør veljast, der både tryggingsspørsmål og kostnader ved ulike alternativ er gjennomgått på nytt. Dette har resultert i eit revidert alternativ med lågare kostnad enn det eksternt kvalitetssikra planforslaget. Som det framkjem av Prop. 1 S (2022-2023) har regjeringa vedteke endringar i planane for ombygging av tunnelane, som inneber ein reduksjon i anslått investeringskostnad på om lag 640 mill. kroner. I samspel med entreprenør, vil Statens vegvesen arbeide vidare med sikte på å redusere kostnadene i prosjektet.

Vedlegg i pdf-format