Tobias Drevland Lund (R): Hvilke analyser er gjort for samfunnsøkonomiske konsekvensene knyttet til ombygging av Ring 1/Hammersborgtunnelen, og har regjeringen fått utført noen nye slike etter at den tiltrådte (Disse, både tidligere analyser og eventuelt nye, ønskes redegjort for og oversendt)?
Begrunnelse
Ombygging av Ring 1 er del av regjeringskvartal-prosjektet. Den er antatt å koste 3,1 milliarder kroner totalt. I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen at Stortinget skal si endelig ja til dette.
I forslaget, i Kommunal- og distriktsdepartementets budsjett, skriver regjeringen:
“Det har vært vurdert om Ring 1 skulle stenges permanent, men vurderinger viser at dette har betydelige negative trafikale konsekvenser og samfunnsøkonomiske kostnader, slik at de samlede samfunnsøkonomiske kostnadene ved permanent stenging blir høyere enn ved ombygging.”
Regjeringen har flere ganger ytret at den ønsker å redusere kostandene til nytt regjeringskvartal. I revidert statsbudsjett for 2022 skrev for eksempel regjeringen:
“Det skal også arbeides videre med tiltak som reduserer kostnadene ved ombyggingen av Ring 1.“
Det er imidlertid uklart om det faktisk er foretatt noen nye/ytterligere vurderinger av den samfunnsøkonomiske kostnaden/lønnsomheten ved Ring 1-ombyggingen, utover dem forrige regjering fikk utført.
Etter hva denne representanten kan se, er eneste offentliggjorte vurdering av samfunnsøkonomiske konsekvenser av Ring 1-ombyggingen vurderingene i Menon Economics’ rapport “Samfunnsøkonomisk analyse av alternativer til byggetrinn 2 og 3 i nytt regjeringskvartal”. Den ble ferdigstilt i september 2021.
Det er for eksempel uklart om Statens vegvesen utført en slik analyse etter sin vanlige metodikk, slik vanlig er for samferdselsprosjekter av denne størrelsen, eller om regjeringen bare lener seg på vurderinger til Menon.