Tor André Johnsen (FrP): Er samferdselsministeren opptatt av bedre trafikksikkerhet, også om vinteren, og vil i så fall samferdselsministeren sørge for at vintervedlikeholdet på Rv 3 blir bedre og like bra som det var tidligere, ved at vintervedlikeholdet går tilbake til driftsklasse B og ikke C?
Begrunnelse
Riksrevisjon sin rapport viser at dårlig vegstandard er medvirkende årsak i hele 30 dødsulykker i trafikken. Det er meget alvorlig og alarmerende. Det er uakseptabelt at manglende vedlikehold og utbedring av vegstandarden er årsaken til dødsulykker. Da FrP hadde samferdselsministeren var vi tydelig på at mer penger til bedre, tryggere og sikrere veger er trafikksikkerhet. Mer penger til ny asfalt, mer penger til trygge og sikre 4-felt motorveger og ikke minst mer penger til bedre vintervedlikehold er viktig bidrag i økt trafikksikkerhet og viktig for å redde liv. Riksrevisjonen sin konklusjon og kritikk er knallhard. Selv om kostnadene til både drift og vedlikehold har økt vesentlig så har ikke Statens Vegvesen klart å sikre bedret fremkommelighet eller tryggere riks- og fylkesveier. Vedlikeholdsetterslepet har økt og kanskje det aller verste er at for dårlig vintervedlikehold har vært medvirkende årsak til flere dødsulykker. Dessverre så har dagens Ap/Sp regjering satt på bremsene for videre satsing på å bygge trygge og sikre 4-felt motorveier. De er tydeligvis ikke opptatt av å både få ned ulykkene, øke trafikksikkerheten og knytte regioner tettere sammen med trygge 4-felt motorveier. Det blir det ekstra ille om dagens regjering heller ikke vil sørge for et bedre vintervedlikehold. Rv 3 som er hovedveien gjennom Østerdalen og tungtransport næringa sin prioriterte veg, har fått dårligere vedlikehold om vinteren. For 3 år siden så besluttet SVV at vintervedlikeholdet på Rv 3 skulle bli dårligere. Driftsklassen ble satt ned fra B til C. Både NLF Guttorm Tysnes og FrP advarte mot dette. Det sier seg selv at dårligere vintervedlikehold vil gi dårligere kjøreforhold og økt risiko for ulykker. Men selv om jeg tok opp dette i et spørsmål til daværende samferdselsminister Hareide så var det ingen forståelse for vår bekymring om økt ulykkesrisiko eller NLF, ambulansepersonell, FrP m.fl. sitt krav om å gå tilbake til driftsklasse B, slik det var før. Selv om en reduksjon fra B til C bl.a. resulterte i at det ble slutt på at Rv3 hovedsakelig skal ha bar veg og at Rv3 ble en typisk vintervei med snø og is, så viste Hareide til SVV som arrogant påstod
«at beslutningen om å endre driftsklasse for rv 3 fra B til C ikke vil redusere trafikksikkerheten på denne vegen».