Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2421 (2022-2023)
Innlevert: 02.06.2023
Sendt: 05.06.2023
Besvart: 13.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Er samferdselsministeren opptatt av bedre trafikksikkerhet, også om vinteren, og vil i så fall samferdselsministeren sørge for at vintervedlikeholdet på Rv 3 blir bedre og like bra som det var tidligere, ved at vintervedlikeholdet går tilbake til driftsklasse B og ikke C?

Begrunnelse

Riksrevisjon sin rapport viser at dårlig vegstandard er medvirkende årsak i hele 30 dødsulykker i trafikken. Det er meget alvorlig og alarmerende. Det er uakseptabelt at manglende vedlikehold og utbedring av vegstandarden er årsaken til dødsulykker. Da FrP hadde samferdselsministeren var vi tydelig på at mer penger til bedre, tryggere og sikrere veger er trafikksikkerhet. Mer penger til ny asfalt, mer penger til trygge og sikre 4-felt motorveger og ikke minst mer penger til bedre vintervedlikehold er viktig bidrag i økt trafikksikkerhet og viktig for å redde liv. Riksrevisjonen sin konklusjon og kritikk er knallhard. Selv om kostnadene til både drift og vedlikehold har økt vesentlig så har ikke Statens Vegvesen klart å sikre bedret fremkommelighet eller tryggere riks- og fylkesveier. Vedlikeholdsetterslepet har økt og kanskje det aller verste er at for dårlig vintervedlikehold har vært medvirkende årsak til flere dødsulykker. Dessverre så har dagens Ap/Sp regjering satt på bremsene for videre satsing på å bygge trygge og sikre 4-felt motorveier. De er tydeligvis ikke opptatt av å både få ned ulykkene, øke trafikksikkerheten og knytte regioner tettere sammen med trygge 4-felt motorveier. Det blir det ekstra ille om dagens regjering heller ikke vil sørge for et bedre vintervedlikehold. Rv 3 som er hovedveien gjennom Østerdalen og tungtransport næringa sin prioriterte veg, har fått dårligere vedlikehold om vinteren. For 3 år siden så besluttet SVV at vintervedlikeholdet på Rv 3 skulle bli dårligere. Driftsklassen ble satt ned fra B til C. Både NLF Guttorm Tysnes og FrP advarte mot dette. Det sier seg selv at dårligere vintervedlikehold vil gi dårligere kjøreforhold og økt risiko for ulykker. Men selv om jeg tok opp dette i et spørsmål til daværende samferdselsminister Hareide så var det ingen forståelse for vår bekymring om økt ulykkesrisiko eller NLF, ambulansepersonell, FrP m.fl. sitt krav om å gå tilbake til driftsklasse B, slik det var før. Selv om en reduksjon fra B til C bl.a. resulterte i at det ble slutt på at Rv3 hovedsakelig skal ha bar veg og at Rv3 ble en typisk vintervei med snø og is, så viste Hareide til SVV som arrogant påstod

«at beslutningen om å endre driftsklasse for rv 3 fra B til C ikke vil redusere trafikksikkerheten på denne vegen».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Trafikksikkerhet og framkommelighet på veiene våre er viktig hele året. For regjeringen er det å ta vare på og utbedre det vi har av infrastruktur en viktig prioritet i samferdselspolitikken. Det gjelder også rv. 3 i Østerdalen som er en viktig veg for både lokalbefolkningen og for tungtransporten nord-sør i landet vårt, med noen av de største godsverdiene på veinettet i hele Norge. Endringen i vinterdriftsdriftsklasse på rv. 3 Østerdalen i 2020 er en endring i hvordan og når det skal saltes. I tillegg er det en endring i krav til syklustid på brøyting og salting/strøing.
Salt virker best på veier med stor trafikk. Rv. 3 har tidvis relativt liten trafikk vinterstid. Det er derfor viktig å salte med riktig mengde for å få best mulig effekten ut fra den trafikkmengden veien har.
En av fordelene ved å bruke mindre salt, er at vegene blir tørrere. Med mye bruk av salt, blir vegene våte av saltsprut, som igjen gir dårligere veggrep. Mindre bruk av salt gir også mindre saltavrenning til vassdrag og drikkevannskilder, mindre skader på kjøretøy, veg og vegutstyr.
Statens vegvesen gjør dette for å salte smartere i kombinasjon med mer bruk av grus og strøsand. Statistikken viser at det brukes betydelige mengder med både salt og sand på rv. 3, betydelig mer enn på E6 i Gudbrandsdalen, rv. 7 gjennom Hallingdal og E16 gjennom Valdres. Alle disse vegene har samme driftsklasse som rv. 3.
Statens vegvesen vil fortsette å gjøre fortløpende vurderinger og ha tett oppfølging av driftsentreprenøren for å få best mulig kjøreforhold, og jeg legger til grunn at Statens vegvesen vil iverksette ytterligere tiltak den kommende vinteren, dersom det er nødvendig for å sikre gode og trygge kjøreforhold.

Vedlegg til svar