Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2075 (2023-2024)
Innlevert: 19.05.2024
Sendt: 21.05.2024
Besvart: 30.05.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvorfor synes finansministeren det er bedre at større andel av formuesskatt til statskassen fremfor i lokalsamfunnene der verdiene skapes?

Begrunnelse

Senterparti og arbeiderpartiet-regjeringen har foreslått at større andel av formuesskatten som kreves inn skal sendes til Oslo og Finansdepartementet fremfor å bli igjen lokalt i samfunnene der verdiene er skapt. Effekten at dette er at enda mer av midlene sentraliseres til staten og det blir svakere kobling mellom lokal verdiskaping og lokale inntekter. Eit prinsipp man trodde Senterpartiet var opptatt av.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Regjeringen foreslår å halvere den kommunale delen av formuesskatten ved å halvere skattesatsen fra 0,7 til 0,35 prosent, i tråd med Inntektssystemutvalget sitt forslag. Samtidig blir den statlige formuesskattesatsen økt tilsvarende, slik at formuesskatteendringen samlet sett blir provenynøytral.
For kommunenes del vil den reduserte andelen av formuesskatten erstattes med økte inntekter fra skatt på alminnelig inntekt, slik at skatteinntektene for kommunesektoren samlet sett er uendret.
Et viktig hensyn med gjennomgangen av inntektssystemet er å gi kommunene bedre forutsetninger for å yte likeverdige tjenester ved å redusere inntektsforskjellene mellom kommuner. Regjeringen støtter Inntektssystemutvalgets syn om at formuesskatten har noen egenskaper som gjør den mindre egnet som lokal skatteinntekt. Formuesskatt er mer ujevnt fordelt mellom kommunene enn skatt på alminnelig inntekt. En lavere kommunal andel av formuesskatten, og en tilsvarende økt andel skatt på alminnelig inntekt, vil isolert sett redusere inntektsforskjellene mellom kommunene.
I tillegg varierer formuesskatteinntektene mer fra år til år enn det inntektsskatten gjør, med potensielt store utslag sent i året som det er vanskelig å planlegge med. Regjeringens forslag vil derfor føre til mer stabile og forutsigbare inntekter for kommunesektoren. Et mer forutsigbart skattegrunnlag vil blant annet gjøre budsjettarbeidet for kommunene lettere.
De siste årene har også vist at formue kan bli gjenstand for uheldig skattekonkurranse mellom kommuner. Det er derfor gode argumenter for å redusere formuesskatten som kommunal skatt. Samtidig bidrar formuesskatten til den lokale forankringen av inntektene til kommunene ved at personer som betaler formuesskatt, men lite eller ingenting i inntektsskatt, også deltar i den lokale skattefinansieringen.
Regjeringen mener en halvering av formuesskattesatsen til kommunene gir en god balanse mellom lokal forankring, stabile skattegrunnlag og reduserte forskjeller mellom kommunene.