Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2115 (2023-2024)
Innlevert: 24.05.2024
Sendt: 24.05.2024
Besvart: 30.05.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Er det en prioritert oppgave for regjeringen å etablere et NAV-ombud slik et enstemmig Storting har vedtatt?

Begrunnelse

11.mai i 2021 stilte Stortinget seg enstemmig bak følgende:

«Stortinget ber regjeringen om snarest mulig å opprette et eget, selvstendig Nav-ombud og avklare en mulig samlokalisering med et av de andre ombudene for å dra nytte av felles faglige og administrative ressurser.»

Siden den gang har også andre representanter etterspurt NAV-ombud, og har fått til svar at:

"regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt om etableringen av et Nav-ombud. Utvalget som skal foreta en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten (NAV) og Trygderetten, skal etter planen levere sin utredning innen 15. desember 2022. Spørsmålet om innretning og organisering av et Nav-ombud vil naturlig måtte vurderes i sammenheng med oppfølgingen av dette utvalgets anbefalinger om hvordan brukernes rettssikkerhet mv. sikres på en best mulig måte."

Dette utvalget leverte vel sin innstilling i mars 2023.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Som jeg svarte stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson 6. mai 2024 om Nav-ombud, er jeg opptatt av at alle som er i kontakt med Arbeids- og velferdsetaten møter en brukervennlig forvaltning der god rettsikkerhet er ivaretatt, og der det er mulig å klage på vedtak eller på en enkel måte klage på behandling eller påpeke systemsvikt.
Det var noe av bakgrunnen for at det høsten 2021 ble nedsatt et offentlig utvalg for å gjennomføre en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten.
Utvalgets oppdrag var tredelt; vurdere den overordnede organiseringen av klage- og ankesystemet, vurdere forslag til tiltak for å redusere tidsbruken i klagebehandlingen, og vurdere forslag til tiltak for å begrense antallet klager og anker.
Dette er grunnleggende spørsmål i arbeidet med å styrke brukernes rettssikkerhet og sikre god kvalitet i saksbehandlingen.
Departementet har sammen med Trygderetten, Arbeids- og velferdsdirektoratet og berørte departementer foretatt en grundig gjennomgang av funnene som utvalget la frem i NOU 2023:11 Raskt og riktig.
På bakgrunn av dette er det igangsatt et bredt utviklingsarbeid i Arbeids- og velferdsetaten for å bedre kvaliteten i saksbehandlingen. Det er også iverksatt tiltak i Trygderetten for å effektivisere saksbehandlingen.
Som opplyst i Meld. St. 4 (2023-2024), ønsker regjeringen nå å gjøre en helhetlig vurdering av hvordan brukernes rettssikkerhet best mulig skal bli ivaretatt.
Det er flere forskjeller mellom de ulike statlige ombudsordningene. I hovedsak kan det skilles mellom ombud som skal operere på systemnivå uten å gå inn i enkeltsaker – og ombud som i stor grad er forutsatt å behandle enkeltsaker som bringes inn til ombudet av brukere og/eller andre som ønsker bistand i en konkret sak.
Til tross for omfattende ressursbruk vil et ombud kun ha mulighet til å bistå et mindretall av Nav-brukere. Erfaring fra etablerte ombud tilsier også at mange henvendelser som kunne vært rettet direkte til forvaltningen, vil bli kanalisert gjennom ombudet med betydelig ressursbruk både for bruker, ombudet og forvaltningen.
Klager på Nav utgjør også en stor andel av Sivilombudets saker. Det illustrerer at Sivilombudet har en betydelig ombudsfunksjon for brukere av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Spørsmålet om innføring av et eget Nav-ombud må derfor ses i en bred forvaltningsmessig og rettssikkerhetsmessig sammenheng, og ikke minst i lys av de tiltakene som nå gjennomføres på bakgrunn av funn og anbefalinger i NOU 2023:11 Raskt og riktig.
Jeg vil derfor komme tilbake til Stortinget og orientere om det samlede arbeidet med tiltak for å ivareta brukernes rettssikkerhet i budsjettproposisjonen for 2025 til høsten.