Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2119 (2023-2024)
Innlevert: 24.05.2024
Sendt: 24.05.2024
Besvart: 31.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hva gjør kunnskapsministeren for å sikre samiske elevers mulighet til likeverdig eksamen og sikre god tilrettelegging for dette i kommunene?

Begrunnelse

2023 måtte en elev som skulle ha eksamen i samisk bruke oppgaver som var ment for andre fag. Eksamen som skulle være på samisk ble da en eksamen på norsk. Det viser utfordringer i tilrettelegging og gjennomføring av eksamen for elever som har samisk i fagkretsen.
I 2024 har ikke samiske elever tilgang på samisk stavekontroll når de skal gjennomføre eksamen i alle kommuner og det er flere kommuner som har utfordringer med tilrettelegging for elever med samisk i sin fagkrets. Teknologigiganter blokkerer for samiske skriveverktøy i sine tjenester og det må særlige tiltak fra kommunenes side for å løse dette. Slik jeg ser det vil dette medføre strukturelle forskjeller i eksamensgjennomføringen og vil kunne påvirke eksamensresultat for elvene.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: La jeg meg først slå fast at elever som har samisk som førstespråk eller andrespråk har rett til å få eksamensoppgaver i faget på samisk. Det er Utdanningsdirektoratet som sammen med fagnemnder har ansvaret for å lage eksamensoppgaver i fag som har sentralt gitte eksamener.
I forskrift til opplæringsloven § 3-23 tredje ledd står det at det er skoleeier (kommuner og fylkeskommuner) som har ansvar for å gjennomføre eksamener og for å gi elever informasjon om eksamen.
Både evalueringen av Kunnskapsløftet og Riksrevisjonen (2019) har pekt på noen utfordringer i opplæringstilbudet i og på samisk. Vi vet også at det er lite forskning på eksamen i Norge og på situasjonen for elever med samisk opplæring. Eksamensgruppa som ble nedsatt i forbindelse med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har også pekt på at funnene tyder på enkelte utfordringer med å tilby en likeverdig eksamenssituasjon for samiske elever.
Mangel på samiskspråklige papirbaserte og digitale læringsressurser og hjelpemidler i markedet opplæringen får dessverre konsekvenser både i opplæringen og til eksamen. Det er skoleeierne som skal sikre at de samiske elevene får likeverdig tilgang på de hjelpemidlene som eksisterer på samisk. Skoleeiere må også være oppmerksomme på at det kan være utfordringer i tilrettelegging og gjennomføring av eksamen for elever som har samisk i fagkretsen og at dette kan medføre forskjeller i eksamensgjennomføringen.
Utdanningsdirektoratet arbeider allerede med flere av disse problemstillingene i samarbeid med skoleeierne. Jeg vil be om at Utdanningsdirektoratet i sitt videre arbeid legger ytterligere vekt på å finne gode løsninger på de ulike problemstillingene i samarbeid med de ansvarlige aktørene.