År 2001 den 11. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond gjøres
følgende endringer:
I kapittel 1 skal § 1-1 lyde:
§ 1-1 Virkeområde
Denne lov får anvendelse på verdipapirfond
og forvaltningen av verdipapirfond. Loven får
også anvendelse på utenlandske verdipapirfond
som markedsføres i Norge, samt utenlandske forvaltningsselskapers
adgang til etablering og tjenesteyting i Norge.
§ 1-2 skal lyde:
§ 1-2 Definisjoner
I denne lov forstås med:
1.verdipapirfond: selvstendig
formuesmasse oppstått ved kapitalinnskudd fra en ubestemt
krets av personer mot utstedelse av andeler i fondet og som
for det vesentlige består av finansielle instrumenter
2.forvaltningsselskap: selskap
som driver verdipapirfondsforvaltning
3.verdipapirfondsforvaltning: forvaltning
av et verdipapirfond herunder salg og innløsning av andeler
i fondet og kjøp og salg av finansielle instrumenter for
fondet
4.depotmottaker: foretak
under offentlig tilsyn som oppbevarer verdiene som inngår
i et verdipapirfond eller som er kontofører for verdipapirer
registrert i Verdipapirsentralen, jf. lov 14. juni 1985 nr. 62 om
Verdipapirsentral § 3-1, og mottar innbetalinger og forestår
utbetalinger for fondets regning
5.andelseier: enhver
som eier part i et verdipapirfond
6.betydelig eierandel: eierandel
som representerer minst 10 prosent av aksjekapitalen eller stemmene i
et forvaltningsselskap, eller som på annen måte gjør
det mulig å utøve betydelig innflytelse over forvaltningen
av selskapet. Like med vedkommende aksjeeiers egne aksjer regnes
i denne sammenheng aksjer som eies av aksjeeiers nærstående.
Som noens nærstående menes:
1.ektefelle eller en
person som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
2.mindreårige barn
til vedkommende selv, samt mindreårige barn til en person
som nevnt i nr. 1 som vedkommende bor sammen med,
3.selskap innen samme konsern
som vedkommende,
4.selskap hvor vedkommende
selv eller noen som er nevnt i nr. 1, 2 eller 5 har slik innflytelse
som nevnt i aksjeloven eller allmennaksjeloven § 1-3 annet
ledd eller selskapsloven § 1-2 annet ledd og
5.noen som det må antas
at vedkommende har forpliktende samarbeid med når det gjelder å gjøre bruk
av rettighetene som eier av et finansielt instrument.
Nåværende § 1-2 oppheves.
Ny § 1-3 skal lyde:
§ 1-3 Forvaltning av verdipapirfond
Verdipapirfond skal forvaltes av et forvaltningsselskap
i samsvar med reglene i denne lov.
Nåværende § 1-3 oppheves.
Ny § 1-4 skal lyde:
§ 1-4 Enerett for forvaltningsselskaper til å opprette
og forvalte verdipapirfond
Verdipapirfond kan ikke opprettes eller forvaltes av
andre enn forvaltningsselskap som har tillatelse tilå drive
verdipapirfondsforvaltning etter §§ 2-1, 2-12 eller
2-13. Foregående punktum medfører ingen innskrenkning
i aksjeselskapers, allmennaksjeselskapers og andre selskapers adgang
til emisjon av egne aksjer og andeler.
Nåværende § 1-4 blir ny § 1-5
som skal lyde:
§ 1-5 Forskriftshjemmel
Departementet kan ved forskrift fastsette
at loven helt eller delvis skal gjelde forvaltning av fond som tar sikte
på å anskaffe andre formuesgjenstander enn finansielle
instrumenter.
Departementet kan i forskrift gi nærmere
regler om virksomhet som er undergitt denne lov.
I kapittel 2 skal ny § 2-1 lyde:
§ 2-1 Tillatelse til å drive verdipapirfondsforvaltning
Verdipapirfondsforvaltning kan bare drives av aksjeselskap
eller allmennaksjeselskap med tillatelse fra departementet.
Departementet kan stille vilkår for tillatelsen. Dersom
hensynet til andelseierne eller allmenne interesser tilsier det,
kan tilsynsmyndigheten i særlige tilfelle stille nye vilkår
eller endre gjeldende vilkår for forvaltningsselskapets
tillatelse til å drive verdipapirfondsforvaltning.
Nåværende § 2-1 oppheves.
Ny § 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Vilkår for å få tillatelse
til å drive verdipapirfondsforvaltning
Følgende krav må være
oppfylt før tillatelse kan gis:
1.Den som faktisk leder
virksomheten skal ha relevant erfaring fra markeder for finansielle
instrumenter. I tillegg skal daglig leder og eventuelt annen person
som faktisk leder virksomheten ha ført en hederlig vandel
og under sitt virke i handelen med finansielle instrumenter ha opptrådt
i samsvar med god forretningsskikk.
2.Selskapet skal ha forretningskontor
og hovedkontor i Norge.
Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler
for godkjennelse av ledelsen i et forvaltningsselskap.
Søknad om tillatelse etter § 2-1
kan avslås dersom et medlem av selskapets styre ikke oppfyller
nødvendige krav til hederlig vandel og erfaring. Søknad
om tillatelse etter § 2-1 kan også avslås
dersom aksjeeier med betydelig eierandel i selskapet ikke anses
egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av selskapet.
Departementet kan i forskrift gi regler om krav
til styremedlemmenes uavhengighet, vandel og erfaring.
Nåværende § 2-2 blir ny § 2-7.
Ny § 2-3 skal lyde:
§ 2-3 Ansvarlig kapital
Forvaltningsselskap skal ha en ansvarlig kapital som
er forsvarlig i forhold til virksomhetens art og omfang. Forvaltningsselskap
skal ved oppstart og til enhver tid ha en ansvarlig kapital på et
beløp i norske kroner som minst svarer til 125 000 euro.
Departementet kan gi nærmere regler for
hva som skal anses som ansvarlig kapital, samt stille ytterligere
krav om ansvarlig kapital.
Nåværende § 2-3 oppheves.
Ny § 2-4 skal lyde:
§ 2-4. Erverv av betydelig eierandel
Erverv av betydelig eierandel i forvaltningsselskap
for verdipapirfond kan bare gjennomføres etter at melding
om dette er sendt tilsynsmyndigheten.
Melding skal også sendes til tilsynsmyndigheten ved økning
av betydelig eierandel som vil medføre at vedkommendes
andel av aksjekapitalen eller stemmene når opp til
eller overstiger 1/5, 1/3, 1/2, 2/3
eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel
av stemmene i selskapet.
Kredittilsynet skal innen tre måneder
fra den dag melding som nevnt i første og annet ledd er
mottatt, nekte slikt erverv dersom vedkommende aksjeeier ikke anses
egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av forvaltningsselskapet.
Tilsynsmyndigheten kan sette frister for gjennomføring
av erverv etter første og annet ledd.
Ved avhendelse av eierandel som medfører
at eierandelens størrelse kommer under grensene som nevnt
i første og annet ledd, skal det gis melding til tilsynsmyndigheten.
Tilsynsmyndigheten kan gi nærmere regler
om forvaltningsselskapenes plikt til å gi melding om selskapets
aksjeeiere som nevnt i denne paragraf.
Ny § 2-5 skal lyde:
§ 2-5 Organisering av forvaltningsselskap
Forvaltningsselskapet er forretningsfører
for verdipapirfondet og treffer i denne egenskap alle disposisjoner
over fondet som forvaltningen av det medfører.
Lovgivningen om aksjeselskaper eller allmennaksjeselskaper
får anvendelse på forvaltningsselskap hvis ikke
annet følger av denne lov.
Nåværende § 2-5 oppheves.
§ 2-6 får tittelen:
Styre og daglig leder
Annet ledd skal lyde:
Andelseierne i de verdipapirfond som selskapet forvalter,
velger minst en tredjedel av styrets medlemmer. Valgene skjer på valgmøter
som innkalles og gjennomføres etter regler som fastsettes
i forvaltningsselskapets vedtekter. På valgmøtene
gir hver andel en stemme. En andelseier kan stemme ved fullmektig.
Vedtektene kan fastsette regler som avgrenser det antall stemmer
som en møtedeltaker kan avgi.
Nytt sjette ledd skal lyde:
Et forvaltningsselskap skal ha en daglig leder.
Nåværende § 2-2 blir ny § 2-7
som får tittelen:
Samtykke til å overta forvaltningen av
verdipapirfond - virksomhetsbegrensning - vedtekter og virksomhet
i annen EØS-stat.
Første ledd tredje punktum skal lyde:
Det kreves skriftlig samtykke av tilsynsmyndigheten
for at et verdipapirfond skal kunne omfatte midler som nevnt i skatteloven § 16-11.
Annet ledd annet punktum oppheves. Nåværende tredje
punktum blir nytt annet punktum som skal lyde:
Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra denne
lov §§ 4-6, 4-8 og 4-9 for
verdipapirfond som faller inn under overgangsregler til skatteloven §§ 14-40
til 14-48 om avregning av negativ saldo, jf. lov 20. juli 1991 nr.
54.
Tredje ledd nytt tredje og fjerde punktum skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om forvaltningsselskapers
adgang til å drive virksomhet som har tilknytning til verdipapirfondsforvaltning.
Departementet kan videre gi forskrift om forvaltningsselskapers bruk
av oppdragstakere, herunder regler om ansvar, tilsyn, taushetsplikt
og informasjon til andelseierne.
Nåværende femte og sjette ledd oppheves.
Nåværende syvende ledd blir nytt femte ledd.
Ny § 2-8 skal lyde:
§ 2-8 Pålegg om retting
Tilsynsmyndigheten kan gi forvaltningsselskap for
verdipapirfond pålegg om retting dersom selskapet ikke
har overholdt sine plikter i henhold til bestemmelse gitt i eller
i medhold av lov, eller har handlet i strid med konsesjonsvilkår.
Det samme gjelder dersom institusjonens organer ikke har overholdt
selskapets eller fondenes vedtekter, eller egne interne retningslinjer
fastsatt etter bestemmelser gitt i eller i medhold av lov. Pålegg
kan også gis for å hindre framtidig handlemåte
som vil være i strid med første og annet punktum.
Tilsynsmyndigheten kan gi forvaltningsselskap for verdipapirfond
pålegg om retting dersom selskapets ledelse eller styre
ikke løpende oppfyller kravene til hederlig vandel og erfaring
som fastsatt i eller i medhold av § 2-2 første
ledd nr. 1 og fjerde ledd.
Dersom en aksjeeier ikke har gitt melding til
tilsynsmyndigheten etter § 2-4 første og annet
ledd eller har ervervet aksjer i strid med disse bestemmelsene, kan
tilsynsmyndigheten gi pålegg om at stemmerettighetene til
aksjene ikke kan utøves.
Nåværende § 2-8 oppheves.
Ny § 2-9 skal lyde:
§ 2-9 Tilbakekall og bortfall av tillatelse
Tillatelse etter § 2-1 første
ledd faller bort dersom forvaltningsselskapet kommer under konkurs-
eller offentlig akkordforhandling.
Tilsynsmyndigheten kan kalle tilbake tillatelse
til å drive verdipapirfondsforvaltning dersom forvaltningsselskapet:
1.ikke gjør
bruk av tillatelsen innen tolv måneder, gir uttrykkelig
avkall på tillatelsen eller har opphørt å drive
verdipapirfondsforvaltning i mer enn seks måneder,
2.har fått tillatelsen
ved hjelp av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter,
3.ikke lenger oppfyller de
vilkår som ble stilt for tillatelsen,
4.foretar alvorlige eller systematiske
overtredelser av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov,
5.gjør seg skyldig
i mislige forhold som gir grunn til å frykte at en fortsettelse
av virksomheten kan skade allmenne interesser, eller
6.ikke etterkommer pålegg
gitt i medhold av § 2-8.
Når tillatelse etter § 2-1 bortfaller
eller blir kalt tilbake, skal verdipapirfond som selskapet forvalter avvikles
eller overføres til annet forvaltningsselskap etter regler
fastsatt av departementet.
Nåværende § 2-9 blir ny § 2-10
som får tittelen:
Krav til tillits- og tjenestemenn i forvaltningsselskap
Tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
Taushetsplikten omfatter også enhver
som utfører arbeid, oppdrag eller tillitsverv for forvaltningsselskapet,
selv om vedkommende ikke er ansatt i selskapet.
Nåværende § 2-10 blir § 2-11
som får tittelen:
Andelseiernes rett til å få drøftet
spørsmål på
valgmøtet
Ny § 2-12 skal lyde:
§ 2-12 Adgangen for UCITS-foretak til å drive
verdipapirfondsforvaltning i Norge
§ 2-1 er ikke til hinder for at utenlandske
forvaltningsselskap, som omfattes av EØS-reglene som svarer
til rådsdirektiv 85/611/EØF
med senere endringer (UCITS-direktivet), driver verdipapirfondsforvaltning
i Norge direkte fra forretningsstedet i annen EØS-stat
eller gjennom etablering av filial. Foretaket må ha rett
til å drive verdipapirfondsforvaltning i hjemlandet og
være underlagt betryggende tilsyn der.
Innen to måneder etter at tilsynsmyndigheten
har mottatt melding fra myndighetene i annen EØS-stat om
etablering av filial etter første ledd, skal tilsynsmyndigheten
forberede tilsynet med forvaltningsselskapet og opplyse forvaltningsselskapet
om de vilkår, herunder reglene for god forretningsskikk,
som gjelder for utøvelsen av slik virksomhet i Norge. Filialen kan
etableres og påbegynne sin virksomhet så snart forvaltningsselskapet
har mottatt de nevnte opplysninger, eller senest to måneder
etter at tilsynsmyndigheten har mottatt meldingen fra hjemstaten.
Så snart tilsynsmyndigheten har mottatt
melding fra myndighetene i annen EØS-stat om utøvelsen
av grensoverskridende virksomhet etter første ledd, skal tilsynsmyndigheten
opplyse forvaltningsselskapet om de vilkår, herunder reglene
for god forretningsskikk, som gjelder for utøvelsen av
slik virksomhet i Norge. Forvaltningsselskapet kan starte verdipapirfondsforvaltning
fra det tidspunkt tilsynsmyndigheten har mottatt meldingen fra hjemstaten.
Ved endring av opplysninger i meldinger tilsynsmyndigheten
mottar etter annet ledd, skal forvaltningsselskapet skriftlig underrette
tilsynsmyndigheten om endringen minst én måned
før endringen foretas. For meldinger etter tredje ledd
skal underrettelse om endringer oversendes tilsynsmyndigheten før
endringene foretas.
For foretak som driver verdipapirfondsforvaltning
i medhold av denne paragraf gjelder bestemmelsene i denne lov med
unntak av §§ 2-1 til 2-11 og § 2-13.
Reglene i denne paragraf gjør ingen innskrenkninger
i adgangen for utenlandske forvaltningsselskaper til å markedsføre
verdipapirfondsandeler i Norge etter reglene i §§ 6-11
flg.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om slike foretaks virksomhetsutøvelse og etablering av
filial i Norge.
Ny § 2-13 skal lyde:
§ 2-13 Andre utenlandske forvaltningsselskapers
adgang til å drive verdipapirfondsforvaltning i Norge
Tilsynsmyndigheten kan gi utenlandsk forvaltningsselskap,
som ikke omfattes av EØS-reglene som svarer til rådsdirektiv
85/611/EØF med senere endringer (UCITS-direktivet),
tillatelse til å drive verdipapirfondsforvaltning i Norge
direkte fra forretningsstedet i utlandet eller gjennom etablering
av filial. Foretaket må ha rett til å drive verdipapirfondsforvaltning
i hjemlandet og være underlagt betryggende tilsyn der.
Foretak som driver verdipapirfondsforvaltning direkte
fra forretningsstedet i hjemlandet skal ha en stedlig representant
her i riket med tilstrekkelige fullmakter til å ivareta
interessene til investorer i Norge.
Før foretak som nevnt i første
ledd starter verdipapirfondsforvaltning i Norge, skal det være
etablert et tilfredsstillende samarbeid om tilsyn mellom tilsynsmyndigheten
i foretakets hjemland og tilsynsmyndigheten i Norge.
For foretak som driver verdipapirfondsforvaltning
i medhold av første ledd gjelder bestemmelsene i denne
lov med unntak av § 2-1 første ledd, § 2-2
første ledd nr. 1, § 2-5 annet ledd, § 2-6, § 2-8
annet ledd, § 2-10 første ledd og § 2-11.
En filial skal ha forretningskontor i Norge, jf. § 2-2
første ledd nr. 2.
Reglene i denne bestemmelse gjør ingen
innskrenkninger i adgangen for utenlandske forvaltningsselskaper
til å markedsføre verdipapirfondsandeler i Norge
etter reglene i §§ 6-11 flg.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om slike foretaks virksomhetsutøvelse og etablering av
filial i Norge.
I kapittel 3 får § 3-1 tittelen:
Andelseiernes rådighet og ansvar
§ 3-2 får tittelen:
Rett til å bruke betegnelsen verdipapirfond
§ 3-3 får tittelen:
Vedtektenes innhold
Første ledd nr. 4 skal lyde:
4. retningslinjer for plassering av verdipapirfonds midler,
herunder hvorvidt midler kan plasseres i utenlandske verdipapirer,
opsjoner eller terminer, og om og i så fall hvordan
fondets midler i henhold til samtykke kan fravike lovens alminnelige plasseringsbestemmelser,
Første ledd ny nr. 9 skal lyde:
Første ledd nåværende
nr. 9 til 13 blir nye nr. 10 til 14, der nr. 13 og 14 skal lyde:
13. reglene for andelseiernes valg av styremedlemmer
i forvaltningsselskapet, jf. § 2-6 annet og tredje
ledd,
14. regler for eventuell utdeling av midler fra fondet til
frivillige organisasjoner, jf. § 4-10 første
ledd nr. 4, herunder opplysninger om hvem som skal tilgodeses ved
utdelingen, hvor stor andel av fondets midler som skal deles ut
til andre enn andelseiere, hvordan størrelsen på utdelingen
skal beregnes, samt hvilken betydning slik utdeling vil ha for beregningen
av den løpende innløsningsverdi på andelene,
Første ledd nye nr. 15 til 19 skal lyde:
15.om fondet kan låne
ut finansielle instrumenter, jf. § 4-12,
16.formkrav som skal følges
ved innløsning av andeler i fondet, herunder overfor hvem
innløsningskrav kan framsettes med rettslig bindende virkning,
jf. § 6-9 annet ledd,
17.innenfor hvilket tidspunkt
på dagen innløsningskrav må ha kommet
inn til forvaltningsselskapet for å få samme dags
innløsningskurs,
18.om fondet skal motta kapitalinnskudd
fra allmennheten eller om det er begrensninger med hensyn til hvem
som kan tegne andeler i fondet og i så fall nærmere
bestemmelser om begrensningen og
19.eventuell tidsbegrensning
av adgangen til å utstede eller innløse andeler.
§ 3-4 får tittelen:
Fastsetting av vedtektene
Første ledd første punktum skal
lyde:
Verdipapirfondets vedtekter fastsettes av styret
i det forvaltningsselskap som skal forvalte fondet.
Annet ledd første punktum skal lyde:
Beslutning om endringer i verdipapirfondets vedtekter
er bare gyldig dersom et flertall av de styremedlemmer som er valgt
av andelseierne har stemt for den.
Nåværende første til fjerde
punktum blir nye annet til femte punktum.
§ 3-5 får tittelen:
Anvendelse av aksjelovgivningen mv.
I kapittel 4 skal ny § 4-1 lyde:
§ 4-1 Organisering av virksomheten
Forvaltningsselskapet skal innrette sin virksomhet
slik at selskapet:
1.har gode administrasjons-
og regnskapsrutiner, kontroll- og sikkerhetsordninger, herunder
stillingsinstruks som særskilt regulerer ansvarsfordelingen
mellom daglig leder og andre ledere av virksomheten,
2.har tilfredsstillende interne
kontrollmetoder, som bl.a. omfatter regler for personlige transaksjoner som
foretas av selskapets ansatte, samt regler for ivaretakelse av de
regler som følger av lov, forskrift og vedtekter for fondene.
Forvaltningsselskapet skal ha interne instrukser for
de ansattes adgang til å være medlem av styre,
bedriftsforsamling eller representantskap eller ha slik innflytelse
som nevnt i aksjeloven eller allmennaksjeloven § 1-3 annet
ledd i selskapet. Slike instrukser skal også omfatte styremedlemmer
som har slik innflytelse som nevnt i aksjeloven eller allmennaksjeloven § 1-3
annet ledd.
Selskapet skal ha interne instrukser for taushetsplikt
etter § 2-10, herunder utveksling av informasjon mellom
ulike deler av virksomheten.
Styret og daglig leder skal utarbeide interne
retningslinjer og instrukser i samsvar med første til tredje
ledd.
Departementet kan i forskrift fastsette utfyllende regler
om organisering av forvaltningsselskapets virksomhet, herunder forvaltningsselskapenes
interne retningslinjer og instrukser.
Nåværende § 4-1 oppheves.
Ny § 4-2 skal lyde:
§ 4-2 God forretningsskikk
Forvaltningsselskap for verdipapirfond skal utøve
sin virksomhet i samsvar med de vilkår som er satt for
tillatelsen, øvrige bestemmelser som gjelder utøvelsen
av dets virksomhet, herunder forvaltningsselskapets og fondenes
vedtekter, samt god forretningsskikk.
Forvaltningsselskapet skal herunder påse
at fondenes og andelseiernes interesser og markedets integritet
ivaretas på beste måte ved at det:
1.opptrer ryddig og
korrekt i utøvelsen av sin virksomhet,
2.utviser den nødvendige
kompetanse, omhu og interesse i sin opptreden,
3.har og effektivt benytter
de ressurser og de framgangsmåter som er nødvendig
for å kunne utøve virksomheten på en
god måte,
4.bestreber seg på å unngå interessekonflikter
ved bl.a. å sørge for at andelseiers og fondenes
interesser går foran forvaltningsselskapets, samt at enkelte
fond eller andelseiere ikke usaklig tilgodeses på bekostning
av andre fond eller andelseiere.
Denne paragraf gjelder tilsvarende for selskapets ansatte
og tillitsvalgte og for personer og selskap som har slik innflytelse
over forvaltningsselskapet som nevnt i aksjeloven og allmennaksjeloven § 1-3
annet ledd eller selskapsloven § 1-2 annet ledd.
Nåværende § 4-2 blir ny § 4-3
som får tittelen:
Plikt til å angi navn ved rettshandel
for verdipapirfond
Nåværende § 4-3 blir ny § 4-4
som får tittelen:
Utøvelse av rettigheter knyttet til finansielle
instrumenter
Første ledd skal lyde:
Forvaltningsselskapet utøver de rettigheter som knytter
seg til de finansielle instrumenter som selskapet
forvalter.
Ny § 4-5 skal lyde:
§ 4-5 Investeringsområde
Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan bare plasseres
i følgende finansielle instrumenter:
1.omsettelige verdipapirer
som nevnt i lov om verdipapirhandel § 1-2 tredje ledd
2.verdipapirfondsandeler
3.pengemarkedsinstrumenter
4.opsjons- og terminkontrakter
knyttet til omsettelige verdipapirer
5.valutatermin- og valutaopsjonskontrakter
til sikring av valutaeksponering i fondets øvrige plasseringer
6.andre finansielle instrumenter
etter forskrift fastsatt av departementet
Departementet kan i forskrift gi nærmere
regler om adgangen til å plassere i finansielle instrumenter som
nevnt i første ledd nr. 4 og 5.
Verdipapirfondets midler kan plasseres i andeler i
verdipapirfond som er forvaltet av et annet forvaltningsselskap.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfelle gi tillatelse
til at midler plasseres i andeler i verdipapirfond forvaltet av
samme forvaltningsselskap.
Et verdipapirfond kan i tillegg plassere midler som
innskudd i bank.
Nåværende § 4-4 blir ny § 4-6
som får tittelen:
Krav til likvid plassering av verdipapirfondets midler
Innledningen til første ledd skal lyde:
Kapitalinnskudd i verdipapirfond kan bare plasseres i finansielle
instrumenter som:
Første ledd bokstav a til d blir nye nr.
1 til 4.
Første ledd nr. 4 skal lyde:
Annet ledd skal lyde:
Inntil 10 prosent av et verdipapirfonds eiendeler kan likevel
plasseres i andre finansielle instrumenter enn
de som er nevnt i første ledd.
Tredje ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering av
verdipapirfond som fraviker bestemmelsene i denne paragraf.
Nåværende tredje og fjerde ledd blir § 4-5
nye tredje og fjerde ledd.
Nåværende § 4-5 blir ny § 4-7
som skal lyde:
§ 4-7 Priser ved kjøp og salg for verdipapirfondets regning
Dersom det ikke foreligger særlige forhold, skal det
for verdipapirfondets regning ikke kjøpes finansielle
instrumenter til priser over markedsverdi eller selges
til priser under en slik verdi.
Nåværende § 4-6 blir ny § 4-8
som får tittelen:
Risikospredning
Første ledd og innledningen til annet ledd
skal lyde:
Forvaltningsselskapet skal se til at verdipapirfondets beholdning
av finansielle instrumenter har en sammensetning som gir
en hensiktsmessig spredning av risikoen for tap.
Et verdipapirfonds plasseringer i finansielle
instrumenter utstedt av samme selskap kan, med de begrensninger
som følger av § 4-9, utgjøre
inntil:
Femte ledd første og annet punktum skal
lyde:
Bestemmelsene i annet, tredje og fjerde ledd gjelder ikke
tegning i emisjoner i henhold til fortrinnsrett for finansielle
instrumenter som verdipapirfondet eier. Fører
slik tegning til at finansielle instrumenter utstedt
av samme selskap overstiger de grenser som er fastsatt i annet ledd,
skal forvaltningsselskapet bringe plasseringene i samsvar med grensene
senest innen et år etter innbetaling er foretatt i henhold
til tegningen.
Sjette ledd første punktum skal lyde:
Et verdipapirfond kan ikke eie finansielle instrumenter eller
ha rett til å bli eier av finansielle instrumenter utover
det som følger av bestemmelsene i denne paragraf.
Nytt syvende ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering av
verdipapirfond som fraviker bestemmelsene i denne paragraf.
Nåværende § 4-7 blir ny § 4-9
som får tittelen:
Risikoberegning
Nåværende § 4-7 tredje ledd
oppheves.
Nåværende fjerde ledd blir nytt
tredje ledd.
Tredje ledd første punktum skal lyde:
Et verdipapirfond kan ikke eie finansielle instrumenter eller
ha rett til å bli eier av finansielle instrumenter utover
det som følger av bestemmelsene i denne paragraf.
Nytt fjerde ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering av
verdipapirfond som fraviker bestemmelsene i denne paragraf.
Nåværende § 4-8 blir ny § 4-10
som får tittelen:
Utbetaling av verdipapirfondets midler
Første ledd nr. 1 skal lyde:
Nåværende § 4-9 blir ny § 4-11
som får tittelen:
Opptak av lån for regning av et verdipapirfond
Annet ledd bokstav a og b blir nye nr. 1 og 2.
Ny § 4-12 skal lyde:
§ 4-12 Utlån av finansielle instrumenter
Departementet kan gi forskrifter om verdipapirfonds
adgang til å låne ut finansielle instrumenter.
Utlån av finansielle instrumenter kan bare skje gjennom medvirkning
av verdipapirforetak eller oppgjørssentral
Nåværende § 4-10 blir
ny § 4-13 som får tittelen:
Overføring av forvaltningen og avvikling
av
verdipapirfond
Annet ledd annet punktum skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette hvordan avviklingen
skal skje.
I kapittel 5 får § 5-1 tittelen:
Plikt til å ha depotmottaker
Første ledd første punktum skal
lyde:
Alle finansielle instrumenter, likvider
og andre aktiva som inngår i et verdipapirfond, skal oppbevares eller
føres på konti i Verdipapirsentralen av én
depotmottaker.
§ 5-2 får tittelen:
Avtale om depot
§ 5-3 får tittelen:
Instruks om salg, kjøp, nytegning og
utbetaling
Første ledd første punktum skal
lyde:
Depotmottakeren skal følge forvaltningsselskapets
instruksjoner om salg, kjøp og nytegning av finansielle
instrumenter og om utbetalinger fra fondet.
I kapittel 6 får § 6-1 tittelen:
Lik rett i fondet - andelsverdien
Første ledd annet til fjerde punktum skal
lyde:
Vedtektene kan likevel avgrense stemmeretten (jf. § 2-6
annet ledd). Det kan fastsettes i fondets vedtekter at forvaltningsselskapet
skal ha godtgjørelse som ikke fordeles likt på hver
andel. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler om godtgjørelse som nevnt i tredje punktum.
§ 6-2 får tittelen:
Andelsbrev
§ 6-3 får tittelen:
Informasjon om andelsbeholdning, avkastning mv.
Første ledd første punktum skal
lyde:
Dersom det etter vedtektene ikke utstedes andelsbrev, skal
andelseierne få skriftlig bekreftelse for at deres
andelsrett i fondet er registrert.
Første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Andelseier og fovaltningsselskap kan skriftlig
avtale at andelseier ikke skal motta slik bekreftelse.
Nytt annet ledd skal lyde:
Andelseierne skal periodevis få skriftlig
informasjon om sin beholdning av andeler i fondet og verdien av
denne, verdiutviklingen på én andel i perioden
og inneværende år samt avkastningen for andelseier
i perioden og inneværende år. Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om slik rapportering, herunder
fastsette krav til hvor hyppig slik rapportering skal skje.
§ 6-4 får tittelen:
Fortegnelse over andelseiere - forvalterregistrering
§ 6-5 får tittelen:
Virkning av innføring av fortegnelsen
over
andelseiere
§ 6-6 får tittelen:
Sameie av andel
Ny § 6-7 skal lyde:
§ 6-7 Utstedelse av andeler
Verdipapirfond skal være åpent
for utstedelse av andeler på alle dager børser
som er relevant for fondet er åpne for handel. Tilsynsmyndigheten
kan gi samtykke til etablering av fond som er åpent for
utstedelse av andeler i en begrenset tidsperiode.
Nåværende § 6-7 blir ny § 6-8
som får tittelen:
Salg av nyutstedte andeler
Nåværende § 6-8 blir ny § 6-9
som får tittelen:
Innløsning av andeler
Annet ledd skal lyde:
Innløsningen skal skje etter andelens verdi ifølge første
beregning, jf. § 6-1, etter
at innløsningskravet er kommet inn til forvaltningsselskapet
eller annet foretak som nevnt i § 6-8 som er utpekt
som mottaker i forvaltningsselskapets vedtekter og med fradrag som omhandlet
i § 3-3 nr. 7. Krav om innløsning
kan ikke trekkes tilbake med mindre forvaltningsselskapet samtykker
i det. Innløsningskrav som er fremsatt overfor
forvaltningsselskapet eller annet foretak som nevnt i første
punktum etter at retten til innløsning er suspendert, kan
likevel trekkes tilbake.
Femte ledd og nye sjette til åttende ledd
skal lyde:
Under stenging av børs eller tilsvarende ekstraordinære
forhold, samt i unntakstilfelle når omstendighetene tilsier
det og det er berettiget ut fra hensynet til andelseiernes interesser
kan forvaltningsselskapet med tilsynsmyndighetens samtykke utsette
verdiberegningen og utbetalingen av innløsningskrav (suspendere
innløsningskravet), herunder kan tilsynsmyndigheten gi
samtykke til delvis suspensjon av innløsningskravet.
Dersom andelseiernes eller allmennhetens interesser
tilsier det, kan tilsynsmyndigheten pålegge forvaltningsselskapet å suspendere
innløsningsretten helt eller delvis.
Suspensjon av innløsningsretten omfatter
alle innløsningskrav som er innkommet til forvaltningsselskapet
suspensjonsdagen eller senere, samt alle innløsningskrav
som er innkommet til forvaltningsselskapet før suspensjonsdagen,
men som ikke er verdiberegnet, jf. annet ledd.
Tilsynsmyndigheten kan gi samtykke til etablering av
fond som er åpent for innløsning av andeler i
en begrenset tidsperiode, og kan sette vilkår for etablering av
slike fond.
Nåværende § 6-9 blir ny § 6-10
som får tittelen:
Forbud mot utstedelse og innløsning av
andeler i
visse tilfeller
Bestemmelsen skal lyde:
Andeler i fondet må ikke utstedes eller innløses etter
at:
1. forvaltningsselskapet har gjort vedtak om avvikling, jf. § 4-13
annet ledd,
2. tilsynsmyndigheten har tatt tilbake samtykke til forvaltningsselskapene
til å drive verdipapirfondsforvaltning, jf. § 2-9
annet ledd,
3. forvaltningsselskapet er kommet under konkurs- eller
offentlig akkordforhandling, jf. § 2-9 første ledd.
Ny § 6-11 skal lyde:
§ 6-11 Adgang til å markedsføre
verdipapirfond
Verdipapirfond og tilsvarende utenlandsk innretning
(utenlandsk verdipapirfond) kan bare markedsføres i Norge
i henhold til bestemmelsene i og i medhold av §§ 6-11
til 6-15.
Som markedsføring regnes å invitere
eller oppfordre til å erverve rettigheter i et verdipapirfond.
Bare invitasjon eller oppfordring som er bestemt for eller særlig
egnet til å ha virkning her i riket er å anse
som markedsføring etter første ledd.
Ny § 6-12 skal lyde:
§ 6-12 Markedsføring av norske verdipapirfond
Verdipapirfond organisert etter denne lov kan markedsføres
i Norge.
Ny § 6-13 skal lyde:
§ 6-13 Markedsføring av utenlandske verdipapirfond
Utenlandsk verdipapirfond kan markedsføres
i Norge etter tillatelse gitt av tilsynsmyndigheten. Slik tillatelse
kan gis dersom:
1.forvalteren av verdipapirfondet
har oversendt slike opplysninger til tilsynsmyndigheten som departementet
fastsetter i forskrift eller som tilsynsmyndigheten krever,
2.det er etablert et tilfredsstillende
samarbeid om tilsyn mellom tilsynsmyndighetene i hjemlandet og Norge,
3.verdipapirfondet og forvaltningen
av det er underlagt betryggende tilsyn i hjemlandet,
4.verdipapirfondet og forvaltningen
av det oppfyller de krav som gjelder for å drive virksomheten
i hjemlandet og at disse kravene gir investorer i Norge beskyttelse
minst på linje med den beskyttelse de har ved investering
i norsk verdipapirfond,
5.forvalteren av verdipapirfondet
gjør det som er nødvendig for her i riket å kunne
foreta utbetalinger til deltakerne, innløse andeler og
gi den informasjon som foretaket skal utarbeide i henhold til reglene
i hjemlandet, og at
6.salg i Norge av andeler i
verdipapirfondet skjer gjennom forvaltningsselskap med tillatelse
etter §§ 2-1, 2-12 eller 2-13, kredittinstitusjon
med rett til å yte drive finansieringsvirksomhet i Norge, forsikringsselskap
med rett til å drive forsikringsvirksomhet i Norge eller
verdipapirforetak med rett til å yte investeringstjenester
i Norge.
Tilsynsmyndigheten kan sette vilkår for
tillatelse etter første ledd for å sikre beskyttelsen
av investorer i Norge. Det kan bl.a. settes vilkår om plikt
til å gi opplysninger til investorer og myndigheter og
om hvordan salg av andeler i Norge skal skje.
Tilsynsmyndigheten kan kalle tilbake tillatelse
etter første ledd dersom
1.kravene i § 6-13
første ledd nr. 4, 5 eller 6 ikke lenger er oppfylt,
2.vilkår som er satt
i medhold av første ledd er brutt,
3.regler fastsatt i medhold
av § 6-15 ikke er overholdt, eller
4.krav i § 7-4 om
språk ikke er overholdt.
Ny § 6-14 skal lyde:
§ 6-14 Markedsføring av UCITS-fond
Utenlandsk verdipapirfond hjemmehørende
i en stat som er part i EØS-avtalen kan markedsføres
i Norge én måned etter at forvalteren av verdipapirfondet
har gitt tilsynsmyndigheten melding om planene om å markedsføre
fondet i Norge og følgende betingelser er oppfylt:
1.verdipapirfondet omfattes
av EØS-regler som svarer til rådsdirektiv 85/611/EØF
med senere endringer (UCITS-direktivet),
2.forvalteren av verdipapirfondet
har tillatelse i hjemlandet til å drive verdipapirfondsforvaltning,
3.forvalteren har oversendt
slike opplysninger som departementet fastsetter i forskrift,
4.forvalteren av verdipapirfondet
gjør det som er nødvendig for her i riket å kunne
foreta utbetalinger til deltakerne, innløse andeler og
gi den informasjon som foretaket skal utarbeide i henhold til reglene
i hjemlandet,
5.salg i Norge av andeler i
verdipapirfondet skjer direkte fra hovedkontoret til forvalteren
av verdipapirfondet, gjennom et representasjonskontor i Norge eller
gjennom forvaltningsselskap med tillatelse etter §§ 2-1,
2-12 eller 2-13, kredittinstitusjon med rett til å drive
finansieringsvirksomhet i Norge, forsikringsselskap med rett til å drive
forsikringsvirksomhet i Norge eller verdipapirforetak med rett til å yte
investeringstjenester i Norge,
6.krav i § 7-4 om
språk blir overholdt, og at
7.regler fastsatt i medhold
av § 6-15 blir overholdt.
Verdipapirfondet kan likevel ikke markedsføres
i Norge dersom tilsynsmyndigheten i skriftlig begrunnet enkeltvedtak,
som treffes før utløpet av fristen på én
måned, fastslår at de planlagte retningslinjer
for omsetning av andeler ikke er i samsvar med bestemmelsene i første
ledd.
Ny § 6-15 skal lyde:
§ 6-15 Forskrift om markedsføring
av verdipapirfond
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om markedsføring av verdipapirfond i Norge. Det kan bl.a.
fastsettes regler om informasjon til deltakere og myndigheter og
om hvordan salg av andeler i Norge skal skje.
I kapittel 7 får § 7-1 tittelen:
Årsregnskap, årsberetning og
delårsrapporter
Første ledd bokstav a og b blir nye nr.
1 og 2 der nr. 2 skal lyde:
Annet ledd nytt nr. 8 skal lyde:
Annet ledd nytt nr. 9 skal lyde:
Nåværende nr. 8 blir nytt nr. 10.
Tredje ledd første punktum skal lyde:
Årsregnskapet, årsberetningen og rapportene
skal sendes samtlige andelseiere og være allment tilgjengelig
hos forvaltningsselskapet, depotmottaker og foretak som nevnt i § 6-8.
Nye fjerde og femte ledd skal lyde:
Andelseier og forvaltningsselskap kan skriftlig avtale
at andelseier ikke skal motta dokumenter som nevnt i første
ledd nr. 1 og 2.
Departementet kan gi forskrifter om supplerende innhold
og hyppigere rapportering for rapporter som nevnt i første
ledd nr. 2.
§ 7-2 får tittelen:
Prospekt
Annet ledd nye nr. 6 til 7 skal lyde:
Nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om prospekt og at prospektet skal inneholde flere opplysninger enn
nevnt i annet ledd, bl.a. særskilte krav om redegjørelse
for avkastning og risiko i forhold til plasseringsstrategien for
fondet.
Nåværende fjerde ledd blir nytt femte
ledd.
Ny § 7-3 skal lyde:
§ 7-3 Opplysningskrav for fond
med særskilt
plasseringsstrategi og lukkede fond mv.
Verdipapirfond som har samtykke til å fravike
lovens alminnelige plasseringsbestemmelser etter § 4-6 tredje
ledd, § 4-8 syvende ledd eller § 4-9 fjerde ledd eller
som kan plassere kapitalinnskudd i finansielle instrumenter omfattet
av forskrift fastsatt i medhold av § 4-5 første
ledd nr. 6, skal i fondets vedtekter og prospekt betegnes som verdipapirfond
med særskilt plasseringsstrategi. Prospektet skal presisere
de avvik som er gjort fra lovens alminnelige plasseringsbestemmelser.
Verdipapirfond som har samtykke til å utstede
andeler i en begrenset tidsperiode etter § 6-7 annet punktum
skal i fondets vedtekter og prospekt betegnes som verdipapirfond
med lukket inngang. Verdipapirfond som har samtykke til å innløse
andeler i en begrenset tidsperiode etter § 6-9 åttende
ledd skal i fondets vedtekter og prospekt betegnes som verdipapirfond
med lukket utgang. Verdipapirfond som har samtykke både
etter § 6-7 annet punktum og etter § 6-9 åttende
ledd skal i fondets vedtekter og prospekt betegnes som lukket verdipapirfond.
I prospektet skal det redegjøres særskilt for
ordningen med begrenset tegnings- og/eller innløsningsperiode.
Det skal minst opplyses om tegnings- og/eller innløsningsperioden, hva
som er formålet med ordningen og hva ordningen innebærer
for andelseierne.
Verdipapirfond som i samsvar med § 3-3
første ledd nr. 18 har vedtektsfastsatte begrensninger
med hensyn til hvem som kan tegne andeler i fondet skal i fondets
vedtekter og prospekt betegnes som verdipapirfond med begrenset
krets av innskytere. I prospektet skal det redegjøres særskilt
for begrensningen. Det skal minst opplyses hva som er formålet
med begrensningen og hvem som kan tegne andeler i fondet.
Ny § 7-4 skal lyde:
§ 7-4 Språk
Opplysninger og informasjon som skal gis til investorer
eller myndigheter etter bestemmelser i eller i medhold av denne
lov skal gis på norsk med mindre departementet i forskrift
eller tilsynsmyndigheten ved enkeltvedtak bestemmer noe annet.
I kapittel 8 får § 8-1 tittelen:
Erstatning
§ 8-2 får tittelen:
Tilsyn
Første ledd skal lyde:
Departementet gir bestemmelser om tilsyn
med at verdipapirfondsforvaltning foregår i samsvar med denne
lov og med vedtektene for de enkelte fond.
Nye tredje og fjerde ledd skal lyde:
Dersom det oppstår risiko for at forvaltningsselskap
for verdipapirfond ikke vil kunne oppfylle de fastsatte kapitalkrav,
eller det inntreffer andre forhold som kan innebære stor
risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi
melding til tilsynsmyndigheten om dette.
Forvaltningsselskap for verdipapirfond skal dessuten
opplyse tilsynsmyndigheten om skifte av ledere og styremedlemmer
som nevnt i § 2-2 første ledd nr. 1 og 2 og tredje
ledd.
§ 8-3 skal lyde:
§ 8-3 Straff
Med bøter eller fengsel inntil 1 år
straffes den som forsettlig eller uaktsomt:
1. overtrer § 1-3, § 1-4
første punktum, § 2-1 første ledd, § 2-7
første eller tredje ledd, § 2-8 tredje ledd, § 2-10
tredje ledd, §§ 4-5 og 4-6, § 4-8 første til
syvende ledd, § 4-9 første til fjerde ledd, § 4-10, § 4-11
første ledd, § 4-12, § 5-1 første
ledd, § 7-2 eller § 8-2 annet, tredje eller fjerde
ledd eller regler eller tillatelser gitt i medhold av
nevnte bestemmelser.
2.grovt eller gjentatte ganger
overtrer § 4-2 første, annet eller tredje ledd.
Med bøter straffes den som forsettlig
eller uaktsomt overtrer § 2-8 første eller annet
ledd.
Medvirkning straffes på samme måte.
Påtale finner bare sted når
allmenne hensyn krever det.
§ 9-1 skal lyde:
Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 9-2 får tittelen:
Overgangsbestemmelser
§ 9-2 første ledd annet punktum
skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan ta tilbake samtykke dersom det foreligger
slike forhold som omhandlet i § 2-9 annet
ledd, jf. tredje ledd.
Nåværende § 9-3 oppheves.
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 2a-2 fjerde ledd siste punktum
skal lyde:
Forbudet gjelder ikke erverv av aksjer eller grunnfondsbevis
utstedt av foretaket eller rettigheter til slike aksjer eller grunnfondsbevis
som er utstedt av foretaket eller erverv av andeler i verdipapirfond
som forvaltes av arbeidsgiverforetaket.
§ 2a-3 første ledd oppheves.
Nåværende andre til femte ledd blir
nye første til fjerde ledd.
§ 2a-6 første ledd annet punktum
oppheves.
§ 2a-6 annet ledd tredje punktum
skal lyde:
For nærstående av ansatte eller tillitsvalgte
i andre foretak enn verdipapirforetak gjelder forbudet i § 2a-3 første
ledd handel for egen regning gjennom verdipapirforetak
som står oppført på arbeidsgiverforetakets
lister som nevnt i § 2a-7 tredje ledd.
§ 2a-7 tredje ledd skal lyde:
Foretakene skal føre lister over verdipapirforetak som
omfattes av § 2a-3 første ledd.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Forskjellige
deler av loven kan tre i kraft til forskjellig tid. Kongen kan gi
overgangsbestemmelser.
Gunnar Skaug |
Anita Apelthun Sæle |
president |
sekretær |