År 2006 den 19. oktober holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven)
gjøres følgende endringer:
§ 7-1 bokstav e skal lyde:
§ 7-1 a skal lyde:
§ 7-1 a. Fylkesnemndas stedlige
virkeområde
Fylkesnemnda avgjør saker som reises
av kommunene, jf. § 8-4, i det fylket nemnda omfatter.
Når hensynet til en hensiktsmessig saksavvikling tilsier
det, kan departementet bestemme at saker som reises i en eller flere
kommuner skal avgjøres i en annen nemnd.
§ 7-5 a skal lyde:
§ 7-5 a. Fylkesnemndas sammensetning i den enkelte sak
I den enkelte sak skal fylkesnemnda bestå av nemndsleder,
ett medlem fra det alminnelige utvalg og ett fra det fagkyndige
utvalg. Når sakens vanskelighetsgrad gjør det
nødvendig, kan nemndsleder beslutte at nemnda, i tillegg
til nemndsleder, skal bestå av to medlemmer fra det alminnelige
utvalg og to fra det fagkyndige utvalg.
Dersom partene samtykker, kan nemndsleder avgjøre
saker som nevnt i første ledd alene når hensynet til
en betryggende saksbehandling ikke er til hinder for det.
Når saken gjelder krav om endring i forhold
til et tidligere vedtak eller dom, kan nemndsleder avgjøre saken
alene dersom dette er ubetenkelig hensett til sakens tema, vanskelighetsgrad,
behovet for fagkyndighet, og hensynet til en forsvarlig behandling.
I trer i kraft 1. januar 2007
og opphører å gjelde når III-IX trer
i kraft.
I lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven)
gjøres følgende endringer:
§ 4-4 fjerde ledd skal lyde:
Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som
opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i
verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg
om tilsyn når vilkårene i § 4-12 er til
stede. For barn som har vist alvorlige atferdsvansker,
jf. § 4-24 første ledd, eller som er i ferd med å utvikle
slike alvorlige atferdsvansker, kan fylkesnemnda vedta at foreldrestøttende
tiltak som har som formål å redusere barnets atferdsvansker
kan gjennomføres uten barnets samtykke. Slike foreldrestøttende
tiltak kan også gjennomføres uten barnets samtykke
når tiltakene iverksettes som ledd i avslutningen av et
institusjonsopphold med hjemmel i § 4-24. Foreldrestøttende
tiltak uten barnets samtykke kan ikke opprettholdes utover seks
måneder fra fylkesnemndas vedtak.
§ 4-6 annet ledd annet punktum oppheves.
§ 4-6 fjerde ledd skal lyde:
Er det truffet vedtak etter annet ledd, skal begjæring
om tiltak som nevnt i § 7-11 sendes
fylkesnemnda snarest, og senest innen seks uker, men innen to uker hvis
det gjelder tiltak etter § 4-24.
§ 4-9 første ledd annet punktum
oppheves.
§ 4-9 tredje ledd skal lyde:
Er det truffet foreløpig vedtak, skal begjæring
om tiltak som nevnt i § 7-11 være
sendt fylkesnemnda snarest, og senest innen seks uker.
§ 4-15 tredje ledd siste punktum oppheves.
§ 4-19 skal lyde:
§ 4-19. Samværsrett. Skjult adresse
Barn og foreldre har, hvis ikke annet er bestemt, rett
til samvær med hverandre.
Når det er fattet vedtak om omsorgsovertakelse, skal
fylkesnemnda ta standpunkt til omfanget av samværsretten,
men kan også bestemme at det av hensyn til barnet ikke
skal være samvær. Fylkesnemnda kan også bestemme
at foreldrene ikke skal ha rett til å vite hvor barnet
er.
Andre som har ivaretatt den daglige omsorgen for barnet
i foreldrenes sted forut for omsorgsovertakelsen, kan kreve at fylkesnemnda
tar stilling til om de skal ha rett til samvær med barnet
og hvilket omfang samværsretten skal ha.
Barnets slektninger, eller andre som barnet har
en nær tilknytning til, kan kreve at fylkesnemnda tar stilling
til om de skal ha rett til samvær med barnet og samværsrettens
omfang når
a) den ene eller begge foreldrene er
døde, eller
b) fylkesnemnda har bestemt at den ene eller begge foreldrene
ikke skal ha rett til samvær med barnet eller at foreldrenes
rett til samvær skal være svært begrenset.
De private parter kan ikke kreve at sak om samvær skal
behandles av fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet
av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv månedene.
§ 4-21 annet ledd skal lyde:
Partene kan ikke kreve at en sak om opphevelse av vedtak
om omsorgsovertakelse skal behandles av fylkesnemnda dersom saken
har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de
siste tolv måneder. Er krav om opphevelse i forrige
vedtak eller dom ikke tatt til følge under henvisning til § 4-21
første ledd annet punktum, kan ny behandling bare kreves
der det dokumenteres at det har funnet sted vesentlige endringer
i barnets situasjon.
§ 6-9 annet ledd skal lyde:
En undersøkelse er gjennomført når
barneverntjenesten har truffet vedtak om tiltak eller saken er besluttet
henlagt. I de tilfeller tiltaket hører under fylkesnemndas myndighetsområde,
regnes undersøkelsen som gjennomført
når barneverntjenesten har framlagt begjæring om
tiltak for fylkesnemnda i henhold til § 7-11.
Kapittel 7 skal lyde:
Kapittel 7. Saksbehandlingsregler for
fylkesnemnda
§ 7-1. Fylkesnemndas stedlige virkeområde
I hvert fylke skal det være en nemnd
- fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. Departementet kan bestemme
at flere fylker skal ha felles nemnd.
Fylkesnemnda avgjør saker som reises
av kommunene, jf. § 8-4, i det fylket nemnda omfatter.
Når hensynet til en hensiktsmessig saksavvikling tilsier
det, kan departementet bestemme at saker som reises i en eller flere
kommuner skal avgjøres i en annen nemnd.
§ 7-2. Fylkesnemndas sammensetning
Hver fylkesnemnd skal bestå av
a) en eller flere ledere som fyller kravene
til dommere,
b) et utvalg av fagkyndige, og
c) et alminnelig medlemsutvalg. Departementet kan bestemme
at utvalget skal deles i underutvalg som dekker ulike deler av nemndas
geografiske område.
Departementet oppnevner utvalg som nevnt i første
ledd bokstav b og c. Oppnevningen gjelder for fire år om
gangen. Medlemmer til utvalg som nevnt i første ledd bokstav
c, skal tas fra utvalget for meddommere som velges i henhold til
domstolloven § 64.
Departementet kan gi forskrifter om hvilke krav som
skal stilles til medlemmene av utvalg som nevnt i første
ledd bokstav b og c.
§ 7-3. Hovedprinsippene for saksbehandlingen
i fylkesnemnda
Fylkesnemndas saksbehandling skal være
betryggende, rask og tillitskapende. Den skal være tilpasset tiltaket
og sakens art, omfang og vanskelighetsgrad, og støtte opp
under lovens grunnleggende hensyn.
For å oppnå målene
i første ledd, skal
a) fylkesnemnda sørge for at
bevisførselen gir et forsvarlig faktisk avgjørelsesgrunnlag,
b) partene i saken bli hørt, normalt ved
muntlige forklaringer umiddelbart for nemndene,
c) det legges til rette for kontradiksjon,
d) partene i saken likebehandles og få den
nødvendige veiledning,
e) fylkesnemnda foreta en selvstendig og reell vurdering
av avgjørelsesgrunnlaget, og
f) avgjørelser om tiltak og andre viktige
avgjørelser begrunnes.
Nemndsleder har ansvaret for at saksbehandlingen
skjer i samsvar med første og annet ledd, og skal i dette øyemed
planlegge og lede saksforberedelse, forhandlingsmøte og
rådslagning, og påse at saksbehandlingen står
i forhold til det som skal avgjøres.
§ 7-4. Dokumentinnsyn
Partene har rett til innsyn i begjæring
om tiltak med vedlagte dokumenter, fylkesnemndsvedtak og andre dokumenter
i saken for fylkesnemnda, og kan forlange kopi av dem.
De begrensninger i partens rett til å se
saksdokumenter som er fastsatt i forvaltningsloven § 19
første ledd bokstav c og annet ledd, gjelder ikke for disse
dokumentene.
§ 7-5. Sammensetningen i den enkelte sak
I den enkelte sak skal fylkesnemnda bestå av nemndsleder,
ett medlem fra det alminnelige utvalg og ett fra det fagkyndige
utvalg. Når sakens vanskelighetsgrad gjør det
nødvendig, kan nemndsleder beslutte at nemnda, i tillegg
til nemndsleder, skal bestå av to medlemmer fra det alminnelige
utvalg og to fra det fagkyndige utvalg.
Dersom partene samtykker, kan nemndsleder avgjøre
saker som nevnt i første ledd alene når hensynet til
en betryggende saksbehandling ikke er til hinder for det.
Når saken gjelder krav om endring i forhold
til et tidligere vedtak eller dom, kan nemndsleder avgjøre saken
alene dersom dette er ubetenkelig hensett til sakens tema, vanskelighetsgrad,
behovet for fagkyndighet, og hensynet til en forsvarlig behandling.
§ 7-6. Habilitet
For nemndsleder og medlemmene gjelder domstolloven
kapittel 6 tilsvarende.
Deltagelse ved tidligere behandling av saker
med de samme parter eller i samme sakskompleks i fylkesnemnda, medfører
ikke i seg selv inhabilitet.
§ 7-7. Innkalling av partene. Uteblivelse
Partene skal innkalles til forhandlingsmøtet,
om nødvendig ved forkynning. Ved forkynning gjelder § 7-21
om forkynning av vedtak tilsvarende. Forkynning av innkallingen
kan unnlates på de vilkår som følger
av forvaltningsloven § 16 tredje ledd.
Når en privat part er innkalt etter
reglene i første ledd, kan saken behandles selv om vedkommende
uteblir.
§ 7-8. Advokater
Fylkesnemnda skal sørge for at det blir
oppnevnt advokat for de private parter. Advokaten skal omgående
gjøres kjent med begjæring om tiltak med vedlagte
dokumenter, og gis frist for tilsvar etter § 7-11. Departementet
kan gi nærmere bestemmelser om utvalg av advokater som
kan oppnevnes for privat part i saker etter § 7-23.
Den offentlige part skal under saken som regel være
representert av advokat.
§ 7-9. Talsperson
Fylkesnemnda kan oppnevne en egen talsperson for
barnet i saker som skal behandles for nemnda. Departementet kan
gi forskrifter om den nærmere gjennomføring av
ordningen.
§ 7-10. Barneverntjenestens innledning til
sak
Sak for fylkesnemnda innledes ved at barneverntjenesten
utarbeider begjæring om tiltak. En klagesak etter § 4-17
skal forberedes av barneverntjenesten etter bestemmelsene i forvaltningsloven § 33
første til fjerde ledd.
Når saken gjelder krav fra den private
part om endringer i et tidligere vedtak, skal barneverntjenesten
forberede og sende saken til fylkesnemnda snarest mulig og senest
innen tre måneder fra barneverntjenesten mottok kravet.
I særlige tilfeller kan fristen være seks måneder.
Dersom begjæringen skal forelegges et
folkevalgt organ etter § 2-1 tredje ledd, skal forslaget,
dersom organet er enig, omgående sendes til fylkesnemnda med
eventuelle merknader. Haster saken, kan den sendes til nemnda uten
at den er forelagt det folkevalgte organet på forhånd.
Dersom fylkesmannen etter klage, jf. § 6-5,
eller på annen måte blir kjent med forhold som
tilsier at det bør iverksettes tiltak som forutsetter vedtak
i fylkesnemnda, kan fylkesmannen fremme forslag som nevnt i første
ledd.
§ 7-11. Begjæring om tiltak. Tilsvar
Begjæring om tiltak sendes fylkesnemnda
og skal inneholde eller vedlegges:
a) betegnelse på nemnda,
b) partenes, lovlige stedfortrederes og advokaters navn,
stilling og adresse,
c) en kort angivelse av hva begjæringen
gjelder,
d) saksfremstilling,
e) de bevis som vil bli ført, herunder
oppgave over vitner og sakkyndige, med angivelse av hva forklaringene
gjelder, og
f) forslag til vedtak, en kort oppsummerende redegjørelse
for de omstendigheter som begrunner forslaget med henvisning til
de rettsregler som kommer til anvendelse.
I begjæringen skal det redegjøres
for forhold som kan ha betydning for nemndsleders vurdering av den videre
behandling og avgjørelsesform, herunder nemndas sammensetning
og fremdriftsplan for et eventuelt forhandlingsmøte.
Dersom en begjæring om tiltak ikke tilfredsstiller de
krav som følger av første og annet ledd, skal nemndsleder
gi pålegg om retting og sette en kort frist for dette.
De private parter skal umiddelbart varsles om
begjæringen, og gis en kort frist for tilsvar, normalt
ikke lenger enn ti dager. De skal redegjøre for sitt syn
på begjæringen og det angitte grunnlaget for den,
egne bevistilbud og forhold av betydning for nemndsleders vurdering
av den videre behandling og avgjørelsesform, herunder fylkesnemndas
sammensetning og fremdriftsplan for et eventuelt forhandlingsmøte.
§ 7-12. Saksforberedelsen i fylkesnemnda
Gjennom saksforberedelsen skal rammene for saken
i nemnda trekkes opp, slik at den videre saksbehandling og avgjørelse
kan skje i samsvar med § 7-3.
Umiddelbart etter at begjæring om tiltak
kommer inn til nemnda, skal nemndsleder vurdere og eventuelt treffe
avgjørelse om den videre behandling, blant annet knyttet
til:
a ) nemndas sammensetning,
b) behovet for møter, herunder om det
skal holdes forhandlingsmøte,
c) tema, tid og sted for slike møter,
d) behovet for ytterligere bevisførsel,
herunder for sakkyndige utredninger,
e) bevisførselens form, herunder bruk
av fjernavhør, og
f) om det skal oppnevnes talsperson for barnet.
I saker med uoversiktlig faktisk forhold kan nemndsleder
pålegge kommunen å inngi en kortfattet kronologisk
eller annen systematisert redegjørelse for de faktiske
forhold eller deler av dette. Den eller de private parter skal gis
en frist til å gi et svar med angivelse av hvilke deler
av den faktiske beskrivelsen som aksepteres, og hvilke deler som
ikke godtas. Godtas beskrivelsen ikke, kan nemndsleder anmode partene
om kort å angi det faktiske forhold parten mener er riktig.
Nemndsleder kan oppfordre partene til å samarbeide om redegjørelsen.
Flere saker som helt eller delvis gjelder samme barn
eller foreldre, skal søkes behandlet samlet i den utstrekning
dette kan skje uten tilsidesettelse av lovbestemt taushetsplikt.
Nemndsleder kan innkalle til saksforberedende møte
for blant annet å klarlegge uenigheten mellom partene og
drøfte videre behandling av saken.
Nemndsleder kan innen avsluttet saksforberedelse kreve
at partene inngir en kort avsluttende redegjørelse for
forslag til vedtak, de omstendigheter som begrunner det og de rettsregler
som kommer til anvendelse, samt de bevis partene vil føre.
§ 7-13. Saksstyrende avgjørelser.
Avvisning og
heving
Avgjørelser om saksbehandlingen under
saksforberedelsen treffes av nemndsleder. Er vedkommende nemndsleder
avskåret fra raskt å treffe avgjørelsen, kan
avgjørelsen treffes av en annen nemndsleder.
Nemndsleder kan treffe avgjørelse om å avvise
eller heve saken under saksforberedelsen etter reglene i første
ledd.
Avgjørelser som nevnt i første
ledd kan omgjøres hvis hensynet til lovens formål
tilsier det. Avgjørelser under saksforberedelsen er ikke
bindende ved forhandlingsmøtet.
§ 7-14. Når forhandlingsmøte
skal holdes
Før vedtak treffes skal det holdes forhandlingsmøte.
Forhandlingsmøte skal holdes snarest, og hvis mulig innen
fire uker etter at fylkesnemnda mottok saken.
Det kan treffes vedtak uten forhandlingsmøte:
a) når sakens parter samtykker
og hensynet til en betryggende saksbehandling ikke er til hinder
for det, eller
b) når saken gjelder krav om endring i
forhold til et tidligere vedtak eller dom, og nemndsleder finner dette
ubetenkelig hensett til sakens tema, vanskelighetsgrad, behovet
for fagkyndighet og hensynet til en forsvarlig behandling.
Når vilkårene i annet ledd bokstav
a eller b er oppfylt, kan det treffes vedtak på grunnlag
av en kombinasjon av muntlig behandling etter første ledd
og skriftlig behandling.
§ 7-15. Gjennomføringen av forhandlingsmøte
Nemndsleder styrer forhandlingsmøtet
og påser at det gjennomføres i henhold til de
rammer som er fastsatt. For øvrig gjelder tvisteloven § 9-15
tilsvarende så langt den passer.
§ 7-16. Lukkede dører
Fylkesnemndas møter holdes for lukkede
dører.
Nemnda kan likevel, når partene begjærer
det eller samtykker, og nemnda finner dette ubetenkelig, beslutte
at møtet skal holdes helt eller delvis for åpne
dører.
På samme vilkår som i annet
ledd kan nemnda beslutte at
a) bestemte personer med tilknytning
til en part, eller i opplæringsøyemed, kan overvære
forhandlingene, og
b) bestemte personer kan overvære forhandlingene og
rådslagningsmøtet i forskningsøyemed.
Alle tilstedeværende har taushetsplikt
og referatforbud med mindre nemnda bestemmer noe annet.
§ 7-17. Bevis
For fylkesnemndene gjelder følgende regler
i tvisteloven tilsvarende så langt de passer:
a) kapittel 21 om alminnelige regler
om bevis, unntatt § 21-4,
b) kapittel 22 om bevisforbud og bevisfritak,
c) kapittel 24 om vitnebevis,
d) kapittel 25 om sakkyndighetsbevis,
e) kapittel 26 om realbevis, og
f) kapittel 27 om bevisopptak i rettssak.
§ 7-18. Avgjørelsesgrunnlaget
Avgjørelser etter forhandlingsmøte
treffes på grunnlag av behandlingen i møtet. Nemndsleder
kan bestemme at skriftlige redegjørelser om faktiske forhold,
jf. § 7-12 tredje ledd, skal inngå i avgjørelsesgrunnlaget.
Der saken avgjøres uten forhandlingsmøte
etter § 7-14 annet ledd, er avgjørelsesgrunnlaget
sakens dokumenter og eventuell bevisførsel i møte
som nevnt i § 7-12 femte ledd.
Der saken avgjøres på grunnlag
av en kombinasjon av muntlig og skriftlig behandling etter § 7-14 tredje
ledd, er avgjørelsesgrunnlaget behandlingen i forhandlingsmøtet
og sakens dokumenter.
Ved klage over akuttvedtak gjelder § 7-23
annet ledd.
§ 7-19. Vedtak
Fylkesnemnda treffer vedtak snarest mulig og senest
to uker etter at forhandlingsmøtet ble avsluttet, med mindre
dette ikke er praktisk mulig. Hvis fristen overskrides, skal årsaken
oppgis i vedtaket.
For rådslagningsmøte og avstemning
gjelder tvisteloven § 19-3 tilsvarende så langt
den passer.
Vedtak skal begrunnes som dommer. Tvisteloven § 19-6
gjelder tilsvarende så langt den passer. I meldingen om
vedtaket skal det gjøres oppmerksom på adgangen
til å kreve rettslig prøving, jf. § 7-24.
Nemndas vedtak blir bindende når det
er underskrevet av alle nemndas medlemmer. Nemndsleder underskriver
til slutt.
§ 7-20. Retting av feil. Tilleggsvedtak
For retting av feil i fylkesnemndas vedtak gjelder tvisteloven § 19-8
tilsvarende så langt den passer. Nemnda plikter å behandle
en begjæring om retting når begjæringen
fremsettes innen fristen for å kreve rettslig prøving.
For tilleggsvedtak i nemnda gjelder tvisteloven § 19-9
tilsvarende så langt den passer.
§ 7-21. Forkynning av vedtak
Fylkesnemndas vedtak forkynnes ved postforkynning
etter domstolloven § 163a.
Nemnda kan beslutte forkynning ved stevnevitne etter
reglene i domstolloven dersom den finner det nødvendig
for å sikre en forsvarlig forkynning.
For øvrig gjelder domstollovens regler
om forkynning tilsvarende så langt de passer.
§ 7-22. Godkjenning av akuttvedtak
Akuttvedtak etter §§ 4-6 annet
ledd, 4-9 første ledd og 4-25 annet ledd, skal umiddelbart
etter iverksettingen sendes til godkjenning i fylkesnemnda. Vedtaket
skal snarest, og om mulig innen 48 timer etter at fylkesnemnda har
mottatt saken, godkjennes av nemndsleder. Det skal gis en kort begrunnelse
for avgjørelsen.
Godkjenningen skjer med utgangspunkt i akuttvedtaket.
Nemndsleder kan innhente ytterligere opplysninger der dette er nødvendig
for å ta stilling til godkjenningsspørsmålet.
§ 7-23. Klage over
akuttvedtak
De private parter kan påklage et akuttvedtak
etter §§ 4-6 annet ledd, 4-9 første ledd
og 4-25 annet ledd. Klagen fremsettes skriftlig eller muntlig overfor
fylkesnemnda.
Klagen behandles av nemndsleder alene. Det skal holdes
et kort møte hvor partene gis mulighet til å redegjøre
for sitt syn og til å tilby slik supplerende bevisførsel
som nemndsleder tillater.
Vedtak i klagesaken skal foreligge innen en uke
etter at fylkesnemnda mottok saken.
§ 7-24. Rettslig prøving
Nemndas vedtak kan bringes inn for tingretten
etter reglene i tvisteloven kapittel 36 av den private part eller
av kommunen. Kommunen er part i saken. Om adgangen for et barn til å reise
søksmål gjelder § 6-3 annet ledd.
Fristen for å reise søksmål
er to måneder fra den dag den som har rett til å reise
søksmål, fikk melding om vedtaket. Det kan gis
oppfriskning mot oversittelse av søksmålsfristen.
Kommunen dekker sine egne kostnader med saken.
§ 7-25. Forsøk
med samtaleprosess
Departementet kan gi samtykke til at det i en
eller flere nemnder igangsettes forsøk med at nemndsleder tar
initiativ til en samtaleprosess hvor det søkes etter grunnlag
for enighet mellom partene. Departementet kan gi nærmere
regler om gjennomføringen av slike forsøk.
§ 9-3 tredje ledd skal lyde:
Fylkesnemnda avgjør kravet i de tilfelle det vedtak
som gir grunnlag for plasseringen hører inn under fylkesnemndas myndighetsområde.
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
(sosialtjenesteloven) gjøres følgende endringer:
§ 4A-11 annet ledd skal lyde:
Vedtak etter § 4A-5 tredje ledd bokstavene b og
c som er overprøvd av Fylkesmannen etter § 4A-8,
kan påklages av tjenestemottakeren, vergen eller hjelpevergen
og pårørende til fylkesnemnda for barnevern og
sosiale saker. Klageadgangen gjelder også hvis Fylkesmannen
har nektet å godkjenne kommunens vedtak, forutsatt at kommunen
fortsatt ønsker å gjennomføre tiltaket.
Fylkesnemnda skal prøve alle sider av saken.
§ 4A-11 tredje ledd skal lyde:
Det kan oppnevnes et eget utvalg av fagkyndige for
saker som etter reglene i dette kapitlet skal behandles av fylkesnemnda. Forhandlingsmøte
for saker etter denne bestemmelsen, skal holdes snarest og hvis mulig
innen to uker etter at fylkesnemnda mottok saken, jf. barnevernloven § 7-14. For øvrig
gjelder reglene i barnevernloven §§ 7-1
til 7-8 og 7-11 til 7-21. Kongen kan gi forskrift om
at disse reglene skal gjelde helt eller delvis.
§ 4A-12 første ledd annet punktum
skal lyde:
Søksmålsadgangen gjelder ikke hvis fylkesnemnda
for barnevern og sosiale saker har nektet å godkjenne
kommunens vedtak.
§ 6-2 annet ledd skal lyde:
Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda for
barnevern og sosiale saker. Fylkesnemnda skal samtidig
ta stilling til om det skal være adgang til å ta
urinprøver av klienten under institusjonsoppholdet.
§ 6-2 fjerde ledd skal lyde:
Et midlertidig vedtak etter første ledd kan treffes av
sosialtjenesten dersom de interesser bestemmelsen skal ivareta kan
bli vesentlig skadelidende dersom vedtak ikke treffes og gjennomføres
straks. For øvrig gjelder reglene i barnevernloven §§ 7-22
og 7-23.
§ 6-2a tredje ledd skal lyde:
Sosialtjenesten skal, i samråd med institusjonen, minst
hver tredje måned vurdere om det fortsatt er grunnlag for
tilbakeholdelse. Tilbakeholdelsen kan bare fortsette dersom sosialtjenesten
treffer avgjørelse om det innen denne fristen.
§ 6-2a femte ledd skal lyde:
Et midlertidig vedtak etter første ledd kan treffes av
sosialtjenesten dersom de interesser bestemmelsen skal ivareta kan
bli vesentlig skadelidende dersom vedtaket ikke treffes og gjennomføres
straks. For øvrig gjelder reglene i barnevernloven §§ 7-22
og 7-23.
Ny § 6-4 skal lyde:
§ 6-4. Bruk av fylkesnemnda i saker etter §§ 6-2
og
6-2a
Barnevernloven §§ 7-1 til 7-8
og §§ 7-11 til 7-23 gjelder tilsvarende for saker
etter §§ 6-2 og 6-2a i den utstrekning annet ikke
fremgår av loven her.
Forhandlingsmøte for saker etter §§ 6-2
og 6-2a, skal holdes snarest og hvis mulig innen to uker etter at fylkesnemnda
mottok saken, jf. barnevernloven § 7-14.
Ny 6-5 skal lyde:
§ 6-5. Innledning til sak etter §§ 6-2
og 6-2a
En sak etter §§ 6-2 og 6-2a
innledes ved at sosialtjenesten utarbeider begjæring om
tiltak etter vedkommende bestemmelse.
Dersom begjæringen skal forelegges et
folkevalgt organ, jf. § 8-5a, skal begjæringen,
dersom organet er enig, med eventuelle merknader omgående
sendes til fylkesnemnda. Haster saken, kan den sendes til nemnda
uten at den er forelagt det folkevalgte organet på forhånd.
Ny § 6-6 skal lyde:
§ 6-6. Overprøving av
fylkesnemndas vedtak
Nemndas vedtak kan bringes inn for tingretten
etter reglene i tvisteloven kapittel 36 av den private part eller
av kommunen. Kommunen er part i saken. Om adgangen for et barn til å reise
søksmål gjelder § 8-3 annet ledd.
Fristen for å reise søksmål
er to måneder fra den dag den som har rett til å reise
søksmål, fikk melding om vedtaket. Det kan gis
oppfriskning etter tvisteloven mot oversittelse av fristen.
Kommunen dekker sine egne omkostninger i saken.
§ 8-6 annet ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke saker som hører under fylkesnemnda for
barnevern og sosiale saker.
Kapittel 9 oppheves.
I lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme
sykdommer gjøres følgende endringer:
§ 5-2 femte ledd skal lyde:
Vedtak etter andre og tredje ledd skal gjøres
av smittevernnemnda, se §§ 7-5, 7-6 og
7-8, etter reglene i §§ 5-5 til 5-7.
Se likevel § 5-8 om hastevedtak. Det har ikke utsettende
virkning dersom vedtaket bringes inn for tingretten.
§ 5-3 femte ledd skal lyde:
Vedtak om tvungen isolering i sykehus og medikamentell
behandling gjøres av smittevernnemnda, se §§ 7-5,
7-6 og 7-8, etter reglene i §§ 5-5 til
5-7. Det har ikke utsettende virkning dersom vedtaket bringes inn
for tingretten. Tvangsvedtaket skal oppheves av avdelingens overlege
så snart vilkårene for innleggelsen ikke lenger
foreligger. Smittevernnemnda skal varsles så tidlig som
mulig, og senest tre døgn før den smittede blir
utskrevet.
§ 5-5 første og annet ledd skal
lyde:
En sak om vedtak etter §§ 5-2 eller 5-3
innledes ved at kommunelegen utarbeider begjæring
om tiltak etter den aktuelle paragrafen. I begjæringen skal
det redegjøres for de omstendigheter kommunelegen legger
til grunn for det tiltak som blir foreslått.
Begjæringen skal forelegges
fylkesmannen, som omgående skal sende den til smittevernnemnda.
§ 5-6 første ledd skal lyde:
Smittevernnemnda skal sørge for at det
blir oppnevnt advokat for de private parter. Advokaten skal omgående
gjøres kjent med begjæring om tiltak med vedlagte
dokumenter, og gis frist for tilsvar etter barnevernloven § 7-11.
§ 5-7 annet ledd skal lyde:
Vedtaket skal gjøres umiddelbart etter at drøftingene
i smittevernnemnda er slutt. Reglene i tvisteloven om
dommers innhold og begrunnelse gjelder tilsvarende.
§ 7-5 skal lyde:
§ 7-5. Smittevernnemndas myndighetsområde
Gjennomføring av tiltak med tvang etter denne lovs §§ 5-2
og 5-3 avgjøres av smittevernnemnda. Smittevernnemnda er
den av fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker, jf.
barnevernloven § 7-1, som departementet utpeker
til denne oppgaven. Når det foreligger et alvorlig utbrudd
av allmennfarlig smittsom sykdom, jf. § 1-3 nr. 4, kan
flere fylkesnemnder utpekes til smittevernnemnder.
Reglene i barnevernloven kapittel 7 gjelder
i den utstrekning annet ikke fremgår av loven her.
Departementet kan bestemme at smittevernnemnda også skal
behandle andre saker etter loven her.
§ 7-6 første ledd skal lyde:
Smittevernnemnda settes sammen etter reglene i barnevernloven § 7-2.
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene gjøres følgende
endring:
§ 163a annet ledd skal lyde:
Følgende myndigheter foretar forkynning postalt etter
reglene i denne bestemmelse: De alminnelige domstoler, jordskifterettene,
forbrukertvistutvalget, fylkesnemndene for barnevern og
sosiale saker, påtalemyndigheten, namsmenn,
lensmenn, namsfogder, politistasjoner med sivile rettspleieoppgaver
og fylkesmenn.
I lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp gjøres følgende
endringer:
§ 11 første ledd nr. 2
bokstav a skal lyde:
for den som er part i sak hvor barnevernet har fattet vedtak
som nevnt i lov om barneverntjenester § 4-6 annet
og tredje ledd, § 4-9 første og annet ledd og § 4-25
annet ledd annet punktum, men hvor vedtaket ikke blir
etterfulgt av at barnevernet starter forberedelse til sak som skal
behandles av fylkesnemnda etter kapittel 7 i lov om barneverntjenester.
§ 17 tredje ledd nr. 1 skal lyde:
I saker som skal behandles av fylkesnemnda etter lov om
sosiale tjenester mv.
I lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon gjøres følgende
endring:
§ 1 første ledd skal lyde:
Departementet skal utstede adopsjonsbevillingen uten å prøve
om vilkårene i loven er til stede, når fylkesnemnda
for barnevern og sosiale saker har fattet vedtak
etter barnevernloven § 4-20 annet og tredje ledd, og vedtaket
er endelig.
I lov 17. juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang
i sivile tvister § 37-3 gjøres følgende
endring:
I nr. 11 skal endringen av lov 13. desember
1991 nr. 81 om sosiale tjenester mv. § 9-10 oppheves.
III-IX trer i kraft fra den tid
Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelser
til forskjellig tid.
Kongen kan gi nærmere overgangsbestemmelser.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |