År 2008 den 11. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 16. juni 1989 nr. 69 om forsikringsavtaler gjøres
følgende endringer:
Tittelen på loven skal lyde:
Lov om forsikringsavtaler (forsikringsavtaleloven)
§ 1-3 nytt tredje ledd skal lyde:
For forsikringssøkere som er omfattet av annet ledd,
gjelder ikke bestemmelsene i § 3-10.
§ 2-1 nytt annet ledd skal lyde:
Om selskapet tilbyr en forsikringstaker forsikring bare
til en særlig høy premie, skal forsikringstakeren underrettes skriftlig
om hvilke forhold som ligger til grunn for dette, og om de individuelle
risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det skal også redegjøres
for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer, lov eller forskrift,
som innebærer at kunden etter en viss tid eller etter endrede forhold
vil kunne søke den aktuelle forsikringen til en lavere premie.
Nåværende annet og tredje ledd blir tredje og fjerde ledd.
§ 3-7 første ledd første punktum skal lyde:
Selskapet kan si opp en løpende forsikring i samsvar med
reglene i §§ 4-3 og 8-1 femte ledd.
Ny § 3-10 skal lyde:
§ 3-10 (avslag på forsikring)
Selskapet kan ikke uten saklig grunn nekte noen på
vanlige vilkår en forsikring som selskapet ellers tilbyr allmennheten.
Forhold som medfører en særlig risiko, skal regnes
som saklig grunn, forutsatt at det er en rimelig sammenheng mellom
den særlige risikoen og avslaget. Andre særlige forhold utgjør saklig
grunn når de medfører at avslaget ikke kan regnes som urimelig overfor
den enkelte.
Forhold som det etter bestemmelse i eller i medhold
av lov er forbudt å legge vekt på ved risikovurderinger i forsikring,
kan ikke utgjøre saklig grunn. Det samme gjelder opplysninger som
selskapet etter bestemmelse i eller i medhold av lov er avskåret
fra å kreve fra forsikringstakeren eller den sikrede.
Forsikringssøkeren skal uten ugrunnet opphold underrettes
skriftlig om avslaget og om begrunnelsen for det. Dette gjelder
også ved muntlige henvendelser til selskapet. Begrunnelsen skal
angi hvilke forhold som ligger til grunn for avslaget, herunder
de individuelle risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det
skal også redegjøres for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer,
lov eller forskrift, som innebærer at forsikringssøkeren etter en
viss tid eller etter endrede forhold vil kunne søke den aktuelle
forsikringen uten å få et tilsvarende avslag.
Underretningen om avslag skal inneholde opplysninger
om reglene for å bringe tvister om forsikringsavtalen inn for en
klagenemnd, jf. § 20-1, samt opplysning om tidsfristen i sjette
ledd.
En forsikringssøker som vil påberope seg at det foreligger
en ulovlig forsikringsnektelse, må gi selskapet skriftlig melding
om dette eller bringe saken inn for en klagenemnd som nevnt i femte
ledd innen seks måneder etter at forsikringssøkeren mottok skriftlig underretning
om avslaget.
§ 4-1 første ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Ved innhenting av helseopplysninger gjelder § 13-1,
§ 13-1 a, § 13-1 b og § 13-1 c tilsvarende.
§ 8-1 nytt annet og tredje ledd skal lyde:
Dersom selskapet ber om samtykke til innhenting av
taushetsbelagte opplysninger fra en tredjeperson, skal samtykket
begrenses til det som trengs på hvert trinn i saken. Samtykket skal
oppfylle kravene i personopplysningsloven § 2 nr. 7.
Selskapet skal på forespørsel gi den som fremmer krav,
innsyn i opplysninger om saken og medisinske vurderinger det har
utarbeidet eller innhentet i saken, med mindre det er påkrevd å
hemmeligholde opplysningene eller vurderingene av hensyn til forebygging, etterforskning,
avsløring og rettslig forfølgning av straffbare handlinger.
Nåværende annet og tredje ledd blir nye fjerde og femte
ledd.
§ 11-1 nytt tredje ledd skal lyde:
Om selskapet tilbyr en forsikringstaker forsikring bare
til en særlig høy premie, skal forsikringstakeren underrettes skriftlig
om hvilke forhold som ligger til grunn for dette, og om de individuelle
risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det skal også redegjøres
for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer, lov eller forskrift,
som innebærer at kunden etter en viss tid eller etter endrede forhold
vil kunne søke den aktuelle forsikringen til en lavere premie.
Nåværende tredje og fjerde ledd blir fjerde og femte ledd.
§ 12-4 annet ledd første punktum skal lyde:
Ved ulykkes- og sykeforsikring kan selskapet si opp en
løpende forsikring i samsvar med reglene i §§ 13-3 og 18-1 femte ledd.
Ny § 12-12 skal lyde:
§ 12-12 (avslag på forsikring)
Selskapet kan ikke uten saklig grunn nekte noen på
vanlige vilkår en forsikring som selskapet ellers tilbyr allmennheten.
Forhold som medfører en særlig risiko, skal regnes
som saklig grunn, forutsatt at det er en rimelig sammenheng mellom
den særlige risikoen og avslaget. Andre særlige forhold utgjør saklig
grunn når de medfører at avslaget ikke kan regnes som urimelig overfor
den enkelte.
Forhold som det etter bestemmelse i eller i medhold
av lov er forbudt å legge vekt på ved risikovurderinger i forsikring,
kan ikke utgjøre saklig grunn. Det samme gjelder opplysninger som
selskapet etter bestemmelse i eller i medhold av lov er avskåret
fra å kreve fra forsikringstakeren eller den sikrede.
Forsikringssøkeren skal uten ugrunnet opphold underrettes
skriftlig om avslaget og om begrunnelsen for det. Dette gjelder
også ved muntlige henvendelser til selskapet. Begrunnelsen skal
angi hvilke forhold som ligger til grunn for avslaget, herunder
de individuelle risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det
skal også redegjøres for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer,
lov eller forskrift, som innebærer at forsikringssøkeren etter en
viss tid eller etter endrede forhold vil kunne søke den aktuelle
forsikringen uten å få et tilsvarende avslag.
Underretningen om avslag skal inneholde opplysninger
om reglene for å bringe tvister om forsikringsavtalen inn for en
klagenemnd, jf. § 20-1, samt opplysning om tidsfristen i sjette
ledd.
En forsikringssøker som vil påberope seg at det foreligger
en ulovlig forsikringsnektelse, må gi selskapet skriftlig melding
om dette eller bringe saken inn for en klagenemnd som nevnt i femte
ledd innen seks måneder etter at forsikringssøkeren mottok skriftlig underretning
om avslaget.
§ 13-1 skal lyde:
§ 13-1 (selskapets informasjonsplikt)
Selskapet skal informere om opplysningsplikten som
følger av reglene i dette kapitlet. Selskapets skriftlige spørsmål
skal vedlegges en kort og lettfattelig forklaring av hvorfor selskapet
mener spørsmålene har betydning for risikovurderingen, og hvilken
betydning svarene kan ha.
Nåværende § 13-1 blir ny § 13-1 a og skal lyde:
§ 13-1 a (forsikringstakerens og den forsikredes
plikt til å gi opplysninger om risikoen)
Selskapet kan be om opplysninger som
kan ha betydning for dets vurdering av risikoen.
Så lenge selskapet ikke har påtatt seg å dekke
forsikringen, skal forsikringstakeren og den forsikrede svare på
de spørsmålene som selskapet stiller for å kunne vurdere risikoen.
Forsikringstakeren og den forsikrede skal gi riktige og fullstendige
svar på selskapets spørsmål. På oppfordring fra selskapet
skal forsikringstakeren og den forsikrede gi opplysninger om
særlige forhold som de må forstå er av vesentlig betydning for selskapets
vurdering av risikoen.
Ny § 13-1 b skal lyde:
§ 13-1 b (tidsgrense for helseopplysninger)
Selskapet kan ikke be om helseopplysninger som ligger
mer enn ti år tilbake i tid.
Ny § 13-1 c skal lyde:
§13-1 c (opplysninger som ikke kan brukes)
Helseopplysninger som er innsamlet eller unnlatt slettet
i strid med lov, kan ikke påberopes av selskapet.
§ 13-2 første ledd skal lyde:
Har forsikringstakeren eller den forsikrede svikaktig forsømt
opplysningsplikten etter § 13-1 a, og er det
inntruffet et forsikringstilfelle, er selskapet uten ansvar.
§ 13-4 annet ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Ved uføredekning gjelder begrensningen heller ikke
der forsikringstakeren eller den forsikrede grovt uaktsomt har forsømt
opplysningsplikten.
§ 18-1 nytt annet og tredje ledd skal lyde:
Dersom selskapet ber om samtykke til innhenting av
taushetsbelagte opplysninger fra en tredjeperson, skal samtykket
begrenses til det som trengs på hvert trinn i saken. Samtykket skal
oppfylle kravene i personopplysningsloven § 2 nr. 7.
Selskapet skal på forespørsel gi den som fremmer krav,
innsyn i opplysninger om saken og medisinske vurderinger det har
utarbeidet eller innhentet i saken, med mindre det er påkrevd å
hemmeligholde opplysningene eller vurderingene av hensyn til forebygging, etterforskning,
avsløring og rettslig forfølgning av straffbare handlinger.
Nåværende annet og tredje ledd blir nye fjerde og femte
ledd.
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
gjøres følgende endringer:
§ 15 nytt annet og tredje ledd skal lyde:
Når helsepersonell forstår at det kan ha særlig
betydning hvordan spesielt sensitive faktiske forhold beskrives
i en attest, erklæring o.l. til et forsikringsselskap, skal han
eller hun ta dette opp med pasienten.
Når det skal utleveres helseopplysninger til et
forsikringsselskap, og selskapet kan forstå disse opplysningene
som uttrykk for en alvorlig sykdom, skal pasienten orienteres om
dette først, dersom det må antas at han eller hun er ukjent med
forholdet.
§ 22 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Et forsikringsselskap kan likevel ikke få adgang eller
kjennskap til opplysninger som den opplysningene direkte gjelder,
kan nektes innsyn i etter pasientrettighetsloven § 5-1 annet ledd.
I lov 10. juni 2005 nr. 44 om forsikringsselskaper,
pensjonsforetak og deres virksomhet mv. (forsikringsloven) skal
lovens tittel lyde:
Lov om forsikringsselskaper, pensjonsforetak
og deres virksomhet mv. (forsikringsvirksomhetsloven)
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte bestemmelsene
i loven kan settes i kraft til ulik tid.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |